Lidt over 5000 børn og unge i Danmark mister hvert år en mor eller en far. Omkring 1000 mister hvert år en bror eller en søster. Det svarer til, at 14 nye børn hver dag sidder med en kæmpe sorg, som kan påvirke dem resten af deres liv.
Denne sorg er omdrejningspunktet i Katrine Philps nye dokumentar, ’Bag skyerne’, der følger dagligdagen hos de amerikanske børn Kimmy, Nicky, Peter, Nora, Nolan og Mikayla, som alle har mistet en forælder.
Hos organisationen Good Grief i New Jersey mødes de i et fællesskab for sammen at tale om deres sorg, rase ud, bearbejde og gennem forskellige lege forstå, hvordan man lever med sorgen.
Børnenes perspektiv
For instruktør Katrine Philp var ønsket med dokumentaren at se sorgen fra børnenes perspektiv. Hun valgte at filme hos organisationen Good Grief i USA, da hun gerne ville have barnets leg som et centralt element.
"Jeg var ikke interesseret i at have eksperter til at fortælle om de forskellige faser, der ofte ses i et sorgforløb, eller fortælle, hvilke følelser børnene var i gang med at gennemleve. Jeg ønskede at opleve sorg igennem børnene, på deres præmisser," siger Katrine Philp.
"På Good Grief ser man holistisk på sorg, og man bruger primært leg og venskaber til at hjælpe børnene videre. Good Grief har forskellige rum, hvor børnene kan gå ind og lege, og igennem leg opstår der naturlige samtaler, som der så er voksne klar til at tage med dem."
"Disse rum er helt centrale i deres sorgbearbejdning, og det kunne jeg ikke helt på samme måde finde i Danmark. Børn Unge & Sorg arbejder også med rum, men slet ikke på samme måde som hos Good Grief, og man har heller ikke den samme involvering af forældrene, fordi det koster ekstra ressourcer. Men sorg rammer jo hele familien, og derfor bør man sætte ind over for alle i familien i Danmark også.”
En rejse ind i sorgen
Men Katrine Philps egen rolle i filmen ændrer sig også radikalt under optagelserne, da hun selv får sorgen helt ind på kroppen. Derfor bliver processen med at lave filmen ligeså meget en sorgbearbejdelse for hende selv.
”Jeg tror ikke altid, vi instruktører ved, hvorfor vi går efter et emne. Jeg gør i hvert fald ikke. Jeg lytter måske til en samtale i toget, læser en artikel eller, som på denne her film, hører en episode af 'This American Life'. Men undervejs i filmens tilblivelse bliver min far pludselig syg og dør, og filmen bliver fra det øjeblik også en personlig rejse ind i min egen sorg. Jeg oplever på egen hånd at miste, samtidig med at jeg dykker ind i de medvirkendes sorg,” siger instruktøren.
Døden som tabu og det smukke i livet
For Katrine Philp var tavsheden det værste, da hendes far døde. Ifølge hende er døden stadig et tabu i vores samfund til trods for at vi alle oplever at miste. Med ’Bag skyerne’ håber hun at skubbe til dette tabu.
”Jeg tror, vi som voksne kan lære rigtig meget af børnenes umiddelbarhed og deres åbenhed. Hvorfor skal det være så svært at spørge ind til sorgen? Jeg ved, jeg heller ikke selv har været god til det. Jeg har haft lyst til at lukke smerten inde og lade, som om alt var godt, når jeg har mødt mennesker i sorg."
"Men da jeg selv oplevede at miste min far, opdagede jeg, hvor hårdt det var, hvis mennesker jeg mødte lod som ingenting, og jeg lovede mig selv, at jeg ikke ville gå udenom mere. Du kan aldrig gøre det værre end det allerede er, ved at spørge ind til sorgen og den afdøde. Men måske kan du hjælpe med at lette savnet en smule ved at anerkende, at det er sket, og at personen har haft en stor betydning for dig,” siger Katrine Philp.
Samtidig håber hun, at filmen vil få publikum til at reflektere over det smukke i livet.
”Meget hurtigt fandt jeg ud af, at filmen faktisk handlede mere om livet end om døden, og at filmen også blev en fejring af barndommen og en tid, som jeg selv ikke kunne lade være med at drømme mig tilbage til, da min far døde. Jeg håber, at filmen vil få folk til at reflektere over alt det smukke i livet, at vi lever nu, og at vi skal huske, at hver dag har betydning.”
’Bag skyerne’ vandt en af hovedpriserne på festivalen SXSW (South by Southwest) i Austin, Texas, i marts. Filmen får nu premiere på DR2 26. januar kl. 21 og kan også streames på dr.dk.
Producer er Katrine A. Sahlstrøm for Good Company Pictures, og Mette Bjerregaard er impact producer. Filmen har modtaget støtte fra Det Danske Filminstitut.
Artikel opdateret med links den 26. januar 2021.