Der var lørdag aften dansk hæder i Göteborg, hvor Göteborg Film Festivals årlige prisfest Dragon Awards løb af stablen. Nikolaj Arcels anmelderroste drama ’Bastarden’ vandt to priser: kritikerprisen FIPRESCI Prize, uddelt af den internationale federation af filmkritikere, med følgende motivation:
"Filmen fortæller effektivt en barsk historie fra en udfordrende periode og har et fængslende plot, stærke karakterer, detaljerede omgivelser, fremragende kameraarbejde og dygtigt skuespil, der giver en deltaljeret, cinematisk filmoplevelse".
'Bastarden' vandt også publikumsprisen Audience Dragon Award for bedste nordiske film, mens den danske minor ko-production 'Mother, Couch' af Niclas Larsson vandt Dragon Award for bedste nordiske film.
'Bastarden' har været udtaget på flere prominente festivaler, blandt andet Venedig, Telluride og Toronto, og i december 2023 vandt filmen tre priser til European Film Awards og blev Oscar-shortlistet i International Feature Film-kategorien. Filmen er baseret på Ida Jessens roman 'Kaptajnen og Ann Barbara', og instruktør Nikolaj Arcel har skrevet filmens manuskript sammen med Anders Thomas Jensen. Louise Vesth har produceret for Zentropa med støtte fra Filminstituttet. Filmen havde dansk biografpremiere ved Nordisk Film Distribution den 5. oktober 2023 og har d.d. solgt mere end 250.000 billetter.
Sidse Babett Knudsen modtog årets Nordic Honorary Dragon Award
Den danske skuespiller Sidse Babett Knudsen (f. 1968) har medvirket i danske hovedværker som ’Let’s Get Lost’, ’Den eneste ene’, ’Efter brylluppet’ og serien ’Borgen’ samt i flere internationale produktioner som ’The Duke of Burgundy’ og HBO-serien ’Westworld’. I år modtog hun Göteborg Film Festivals Nordic Honorary Dragon Award med følgende motivation fra festivalen:
”Sidse Babett Knudsen har revolutioneret dansk komik, er udnævnt til ridder af Dannebrog og æreslegionen i Frankrig samt formuleret sit eget ståsted i den internationale politiske debat. Hun har demonstreret sin stilsikkerhed og kunstneriske alsidighed i film og serier som 'Efter brylluppet', 'Club Zero', 'Westworld', 'The Duke of Burgundy' og 'Kvinden fra Brest'. Men hovedværket i hendes oeuvre er stadig 'Borgen', hvor hun nærmest har defineret, hvad skuespil er i moderne nordisk tv-drama”.