At begribe det ubegribelige

CPH:DOX. At være skyld i sit eget barns død må være en forælders værste mareridt. Frida og Lasse Barkfors tager i deres dokumentarfilm "Death of a Child" endnu engang fat i et tabu for at ryste vores vante forestillinger om skyld, straf og tilgivelse. For hvem kan finde på at glemme sit barn i en bil? Filmen kan ses på CPH:DOX.

Det svensk-danske instruktørpar Frida og Lasse Barkfors modtog stor anerkendelse for deres forrige film, "Pervert Park", der tegner et billede af dømte sexforbrydere i en trailerpark i Florida. Filmen, der havde premiere på CPH:DOX i 2014, vandt en pris på Sundance Filmfestivalen, hvor den også fik flotte ord med på vejen af den internationale presse.

Med vores film vil vi gerne minde om, at vi ikke hjælper nogen ved kun at afskrive og fordømme – Frida og Lasse Barkfors

Parret fortsætter udforskningen af temaet om social stigmatisering med baggrund i ubegribelige gerninger i deres nyeste film, "Death of a Child", der har premiere på CPH:DOX i disse dage.

Fakta

Frida Barkfors_Death of a Child

Frida Barkfors

Instruktør. Født 1983 i Sverige. Uddannet som fiktionsinstruktør fra Den Danske Filmskole i 2009.

Lasse Barkfors_Death of a Child

Lasse Barkfors

Instruktør. Født 1980 i Danmark. Uddannet fra Kunstakademiet i 2012.

Parrets første dokumentarfilm, "Pervert Park" (2014), vandt en Special Jury Award for Impact ved Sundance Filmfestivalen. De arbejder hver især på en fiktionsfilm og er samtidig i gang med den tredje film i deres fælles trilogi om social stigmatisering, efter "Pervert Park" og "Death of a Child".

Filmen går tæt på en række forældrepar, der alle har det til fælles, at deres barn er omkommet af hedeslag, efter at de har glemt det i bilen. Vi kommer helt tæt på forældrenes skyldfølelse og omverdenens reaktioner, og vi følger parrenes rejse gennem sorgen og den særlige fordømmelse, der er forbundet med at have forårsaget sit eget barns død.

Frida og Lasse Barkfors fortæller her om arbejdet med deres to film om samfundets udstødte:

Hvordan faldt valget, i "Death of a Child", netop på situationen med forældre, der glemmer deres børn i bilen?

"Vi læste om en far i Sverige, som havde glemt sin søn i bilen, hvorefter sønnen døde af hedeslag. På dette tidspunkt var vi netop selv blevet forældre til vores første barn og oplevede, hvor stærke beskytterinstinkter det vækker at få et barn, og hvordan hjernen hele tiden tester én ved at opmåle katastrofescenarier. Det var svært for os at forstå, hvordan det kunne ske, at nogen glemmer deres eget barn, og det åbnede op for spørgsmål om skyld, straf og tilgivelse."

"I 'Pervert Park' har sexforbryderne begået deres handlinger bevidst, men forældrene i 'Death of a Child' har alle glemt deres barn ved et uheld. Hvordan påvirker det vores syn på deres skyld – men også deres syn på sig selv? Det var noget af det, vi ville undersøge."

Hvordan ser I jeres rolle som dokumentarister?

"Vi vil gerne udfordre de forestillinger og stereotype holdninger, vi kan have til mennesker, vi distancerer os fra. Vi er som udgangspunkt nysgerrige på det, som vi ikke forstår. Det er så nemt at afskrive disse mennesker, men hvis vi lytter til deres historier, kan vi måske nærme os en grad af forståelse."

"Det var ikke vores oprindelige tanke med 'Pervert Park' at forsøge at forstå sexforbryderne, men sådan blev det hurtigt. Det var uundgåeligt for os som mennesker og dermed også som filmskabere at se beboerne i trailerparken som andet end komplekse individer, som er mere end deres forbrydelse. Dette kan overføres til mange situationer, men ved at sætte det på spidsen og netop kigge på de mest kontroversielle emner, håber vi på at få publikum til at reflektere."

"Som filmskabere ser vi det som vores fornemmeste opgave at skildre samfundet ligeså komplekst og nuanceret, som det er. Vi prøver at undgå enhver form for sensationalisme og i stedet fokusere på at lave et menneskeligt portræt, der viser helheden. Med vores film vil vi gerne minde om, at vi ikke hjælper nogen ved kun at afskrive og fordømme."

Hvordan undgår I sensationalismen, når I nu har at gøre med så ekstreme emner?

"Det er en balancegang mellem at ville lave en stærk fortælling og ikke bruge det umiddelbart sensationelle. Og den er svær. Det handler for det meste om fravalg af for eksempel visse billeder, som er direkte forbundet med emnet. De stereotype billeder er forbudte. Det er vigtigt, at publikum ikke føler sig manipuleret, men har oplevelsen af at blive sendt forskellige steder hen følelsesmæssigt. Det er godt, når der pludselig kommer en scene, som vender spanden på hovedet. Vi går efter et minimalistisk sprog igennem hele processen – billeder, lyd og musik."

"Vi arbejder med at skildre personerne i vores film, som om de kunne være hvem som helst. For os handler det om tillid og respekt, og om at vi vælger at være åbne over for et andet menneskes livshistorie. Og i den situation vil det netop være svært at udstille personen eller fokusere på sensationen."


Mere om filmen

"Death of a Child" er instrueret af Frida og Lasse Barkfors og produceret af Anne Köhncke for Final Cut for Real med støtte fra Det Danske Filminstitut.

Danish:Dox

Filmen, der havde verdenspremiere på Göteborg Filmfestival i februar,kan i disse dage ses i de københavnske biografer under CPH:DOX (16.-26. marts) i serien Danish:Dox. Se spilletider samt de øvrige film i serien med danske højdepunkter.

Se trailer