Biografåret 2022

I BIOGRAFEN. Hvem udgjorde biografpublikummet i 2022, og hvilke film foretrak de på tværs af landet? Vi tager et tilbageblik på biografåret 2022 og kigger på de tendenser og sammenhænge, året skrev sig ind i.

Selvom corona-smitten igen er stigende, har mange fået det lidt på afstand. Vi skal dog ikke længere tilbage end til begyndelsen af året for at finde en tid, hvor biograferne var helt lukkede af restriktioner fra myndighederne. I modsætning til 2020-2021 var det dog denne gang kun i to uger, så i midten af januar kunne biograferne igen slå dørene op med afstandskrav og brug af mundbind i den første periode. Corona-årene har dog i dén grad rystet op i markedet, dets dynamikker og publikum, og efterdønningerne er fortsat tydelige.

Ser vi på det samlede billetsalg i biograferne, er forventningen, at det lander på ca. 10, 5 mio. solgte billetter, hvilket er markant højere end sidste år, hvor der mellem de rekordlange nedlukninger blev indløst knap 7 mio. biografbilletter. Sammenholdt med det gennemsnitlige salg fra årene inden coronaen på 12,5 mio. årlige billetter, ligger årets samlede salg ca. 16% lavere.

De danske film har samlet set klaret sig relativt pænt igennem corona-årene. Det gælder også i år, hvor der er solgt mere end 3 mio. billetter til danske film, hvoraf fire er blandt årets 10 mest sete film. Dermed har de danske film stået for knap hver tredje biografbillet og er altså faldet forholdsvis mindre end markedet som helhed, hvor især de amerikanske film har solgt mindre end tidligere år.

Med til historien hører, at antallet af premierefilm fortsat er lavere end tiden før corona, om end det er på vej op. Som det ses nedenfor er tendensen reelt gået imod færre film i biograferne, men tog et brat fald under nedlukningerne. Men 194 nye film på 50 uger betyder, at der i gennemsnit er knap fire nye film for publikum at vælge imellem hver uge – så selvom det er færre end tidligere år, er der stadig hård konkurrence om publikums gunst.

Antal premierefilm per år

Hvad har publikum foretrukket i år

Som så ofte før er det primært amerikanske og danske film, der sælger flest billetter. I år er der blevet plads til en enkelt engelsk i top 20, nemlig anden film om Downton Abbey. Otte danske film er med på top 20, hvilket er ganske godt, når man tager i betragtning, at danske film udgør 16% af årets premierefilm. Biografklub Danmark nyder stor succes, og det er tydeligt, at de film, de har på programmet er populære blandt publikum. Syv af filmene på top 20 er at finde i klubbens program.

Én film har i den grad skilt sig ud i år; den længe ventede opfølger til storhittet fra 1980’erne, ’Top Gun’. Tom Cruise havde længe barslet med filmen og holdt den ad flere omgange tilbage fra streamingtjenesterne, som ellers stod i kø for at tage den under coronaen. Men han insisterede på, at filmen hørte til på det store lærred, hvilket i dén grad blev honoreret af både publikum og anmeldere. ’Top Gun: Maverick’ er indtil videre årets mest sete film og beviste, at blockbusteren som koncept bestemt ikke er død. Om den gode Cruise får lov til at beholde førstepladsen bliver spændende, for her op til jul lander årets anden og måske lige så ventede film, nemlig James Camerons ’Avatar: The Way Of Water’. Den originale ’Avatar’ fra 2009 slog rekorder verden over, og er fortsat den største film i Danmark de seneste 20 år.

Top 20 i biografen

Profil – biografpublikum 2022

Overordnet set har biografpublikummet anno 2022 ikke ændret sig meget fra tidligere år. Det udgøres således stadig af flere kvinder end mænd (56%) og har en bred aldersfordeling med en overrepræsentation af de unge. De danske film havde dog i år særligt godt fat i den modne del af befolkningen. Publikum fra Region Hovedstaden er overrepræsenteret ift. regions størrelse, men de danske film havde bedre fat på tværs af landet end de udenlandske.

Kilde: Hvem ser film – DFI Profilbasen

Største danske film - målt i billetsalg

Indstiller vi fokus til publikums foretrukne danske film i årets løb, er det tydeligt, at især filmen om sangeren Flemming ’Bamse’ Jørgensen har ramt bredt. Vores publikumsmålinger viser, når man ser på billetsalget over de forskellige parametre nedenfor, at ’Bamse’ har være størst både på tværs af køn og alder – på nær hos de yngre, hvor komedien ’Alle for fire’ var størst og blandt børnene, hvor den animerede ’Mugge & hans mærkelig hjerne’ var største danske film. Samme billede ses geografisk, hvor ’Bamse’ har været størst i alle regioner med undtagelse af Hovedstaden, hvor ’Fædre og mødre' var mere set. 

Største danske film - målt på andel af publikum

Lægger man et andet snit og ser på parametrene i forhold til publikumsandele – i stedet for billetsalg – er billedet meget mere diverst, og en del flere film kommer i spil. Her er det tydeligt, hvor godt en film som ’Smuk’ har formået at ramme sin målgruppe, hvor 74% er i aldersspændet 15-24 år og også med størst andel af kvinder. Det er interessant, at en film som ’Krummerne – det er svært at være 11 år’ havde højere gennemslagskraft i Øst- end Vestdanmark. 

Det har været et spændende år i biograferne, og premierekalenderen for det kommende år lover godt, så man kan håbe, at vi i 2023 vil komme tættere på en normalisering efter coronaen.

Du kan få mange flere indsigter i billetsalg og publikum i vores vidensrum 'Viden om publikum'.

God jul og godt nytår.

Kontakt

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk