To danske film har modtaget det fornemme stempel Official Selection, nemlig Thomas Vinterbergs 'Druk' og Jonas Poher Rasmussens animerede dokumentarfilm 'Flee'.
Det skete, da Cannes Festivalen tidligere på måneden løftede sløret for de 56 titler, der med Cannes-stemplet i ryggen skal møde publikum senere på året i biografen eller på udvalgte festivaler.
Men festivalen sætter allerede fra 22. til 26. juni sit aftryk i filmverdenen. Her begynder nemlig Cannes' filmmarked, der traditionelt er et vigtigt led i festivalen – men som i år altså finder sted på nettet. Her på Cannes Marché du Film Online, som markedet er omdøbt til, vil branchen fortsat mødes omkring finansiering, nye projekter og samarbejder.
Deltag i webinarer
I forbindelse med det virtuelle filmmarked er Filminstituttet medarrangør af fem webinarer om tendenser inden for produktion og distribution, blandt andet om grøn omstilling, nordiske talenter og erfaringer fra en coronatid.
Det sker i samarbejde med filminstitutterne i Finland, Island, Norge og Sverige på den fælles platform Scandinavian Films, der normalt holder til på Croisetten under den fysiske Cannes Festival.
Deltagelse generelt på Cannes' digitale marked kræver akkreditering, mens der er fri adgang til webinarerne hos Scandinavian Films, der er målrettet den danske og internationale filmbranche.
Læs mere og find tilmelding til webinarerne, der finder sted 22.-26. juni.
De fem webinarer har overskrifterne: 'Pandemic Production: Lessons Learned in the Nordics', 'Going Green', 'Reaching Audiences in 2020 and Beyond' og 'Fresh Flesh: The Rising Nordic Genre Talents'.