Dansk film har godt fat i publikum

HALVÅRSTAL. Dansk film havde en markedsandel på hele 34 % i det første halvår af 2013. Der er i alt solgt 2,25 mio. billetter til danske film – det bedste resultat i mange år.

Dansk films popularitet fortsætter ufortrødent. Sidste års rekordmarkedsandel på 33 % bliver matchet med 34 % for de første seks måneder af 2013. Det går generelt rigtigt godt for biograferne, der har haft 4 % flere gæster i forhold til samme periode sidste år. Biograferne har i alt solgt 6,46 mio. billetter. Heraf 2,25 mio. billetter til danske film.

Billetter til danske film (uge 1-26)

billetsalghalvår2013 
Kilde: FAFID

"Der er al mulig grund til at glæde sig over det flotte biografresultat. Det er særligt interessant, fordi det er opnået præcis samtidig med, at hundredetusindvis af danskere har haft adgang til streamingtjenester som Netflix, YouBio og HBO. Man kan roligt sige, at danskerne aldrig har haft så nem adgang til at se mange film. Alligevel har et solidt og oven i købet voksende publikum holdt fast ved biografoplevelsen. For Filminstituttet er det naturligvis specielt glædeligt, at den markante hjemmemarkedsandel for danske film er fastholdt," siger Henrik Bo Nielsen, adm. direktør for Det Danske Filminstitut.

Især de danske film, der havde premiere først på året havde stor succes. "Jagten", "Min søsters børn i Afrika" og "Alle for to" har alene solgt 1,47 mio. billetter eller godt 65 % af alle billetter til danske film i perioden. De tre film topper samtidig listen over mest sete film i 2013.

Top 10 – Alle film 2013 (uge 1-26)

Premiere Titel Billetter
10.01.2013 Jagten (DK) 673.000
31.01.2013 Min søsters børn i Afrika (DK) 413.000**
31.01.2013 Alle for to (DK) 392.000
22.11.2012 De urørlige 346.000*
12.12.2012 Hobitten - En uventet rejse 292.000*
25.04.2013 Iron Man 3 275.000**
23.05.2013 Fast & Furious 6 232.000**
24.01.2013 Django Unchained 208.000
21.03.2013 Croods 3D 205.000**
21.03.2013 Les Misérables 194.000**

*billetter solgt i 2013, ** Fortsat i biografdistribution – Kilde: FAFID

Succesen på biografmarkedet kan dog ikke alene opveje de økonomiske problemer, som et faldende dvd-marked har medført.

"Det gode resultat i biograferne siger desværre ikke så meget om den samlede filmøkonomi. Nok går det godt i biograferne, men de foreløbige tal antyder, at salget af fysiske dvd'er og udlejning fortsætter med at falde. Det er næppe sandsynligt, at indtægterne fra onlinesalg kan kompensere for faldet for omsætningen af dvd'er," vurderer Henrik Bo Nielsen.

Indtægterne fra salg og leje af fysiske dvd-skiver har længe været faldende herhjemme, men nu er tv-forbruget også begyndt at falde. Danskerne så 13 % mindre fjernsyn i første halvdel af 2013 i forhold til samme periode året inden, viser tal fra TNS Gallup og MEC. Samtidig har Netflix fået omkring 400.000 danske abonnenter og er dermed den foreløbig største streamingtjeneste i Danmark. I modsætning til dvd og tv har biografoplevelsen bevaret sin popularitet. Det samlede billetsalg i danske biografer er steget med 4 % sammenlignet med samme periode sidste år.

"Halvårsresultatet giver forhåbentlig distributører og rettighedshavere blod på tanden, og lyst til at eksperimentere. Det er rigtig glædeligt, at billetsalget i biograferne har vist sig robust. Det giver muligheder for på anden vis at undersøge, om den samlede filmomsætning kan bringes i vækst. Nok er biografvinduet vigtigt, endog meget vigtigt, men det kan ikke alene løfte den samlede filmomsætning, der er nødvendig for at skabe en sund økonomi," konkluderer Henrik Bo Nielsen.