Dansk kortfilm hitter på YouTube

Mads Matthiesens kortfilm "Dennis" er i løbet af et par uger blevet set af mere end 1,2 million brugere på YouTube, og producenten tjener penge på det.

I to år har "Dennis" deltaget på festivaler verden over, herunder Sundance, Los Angeles og Melbourne, og ved Encounters Short Film Festival i Bristol modtog filmen hovedprisen.

Den 15. december blev filmen officielt udsendt på YouTube, hvor publikum har taget rigtigt god imod historien om den indadvendte bodybuilder Dennis, som kæmper med kærligheden og forsøger at bryde sig fri fra sin dominerende mor.

"Vi var godt klar over, at vi kunne nå et stort publikum på YouTube, men udbredelseshastigheden overstiger i den grad vores forventninger", fortæller filmens producer Jonas Bagger.

Tjener penge på YouTube

"Dennis" udsendes via YouTube-kanalen Screening Room, som er en underside af YouTube, dedikeret til kortfilm. At filmen vises der betyder, at producenten tjener penge hver gang nogle se filmen.

"Forretningsmodellen er baseret på, at YouTube betaler en minimumsgaranti til filmens producent for at have filmen liggende online og efterfølgende et fee pr. klik. Omvendt tjener YouTube penge fra de annoncører, der optræder på hjemmesiden. Vi taler dog så små beløb pr. klik, at der skal rigtig meget til før at det for alvor kan ses på bankbogen, men forretningsmodellen for en sådan organiseret web-distribution er rigtig interessant", siger Jonas Bagger.