Hun kom fra reklamefilmens korte, kommercielle format. Hun vidste ikke ret meget om dokumentarfilm på det tidspunkt. Og hvem Ulrich Seidl er, og hvad han står for, anede Sigrid Dyekjær ikke, da hun for første gang så en række af hans film:
''Jeg var på Tju-Bang Film, og vi deltog i Göteborg Film Festival, da nogle af klipperne en aften sagde til mig: 'Du skal lige komme med. Vi tager en nat med en virkelig speciel instruktørs film. Vi lover dig, at du kommer til at se noget, du aldrig glemmer'. Den nat så jeg 'Tierische Liebe' og yderligere et par af Ulrich Seidls film, og jeg tænkte: hvis det her er dokumentarfilm, så vil jeg meget gerne producere dokumentarfilm.''
Siden Sigrid Dyekjær første gang stiftede bekendtskab med nogle af Ulrich Seidls udfordrende, observerende dokumentarfilm, er der gået halvandet årti. I de seneste ti år har hun været medgrundlægger af, medejer af og producer for Danish Documentary. Som sådan er hun lige nu aktuel som producent af danske Max Kestners film "Amatører i rummet", der vises 24. maj på DR 1. Derudover er hun koproducent på Ulrich Seidls nyeste værk "Safari", der får dansk biografpremiere 24. maj.
Det er med ydmyghed og stolthed, at Sigrid Dyekjær fortæller om samarbejdet med den 64-årige ''mester'', som hun kalder den østrigske instruktør bag film som "Hundedage", "I kælderen" og "Paradis"-trilogien:
''Ulrich Seidl beskæftiger sig med film på en måde, som for nogle mennesker er grænseoverskridende, og som i mine øjne er ekstremt human. Nogle vil sige, at han er ikke-human, men jeg synes, at han altid finder frem til mennesket, uanset om han laver film om folk, der går på safari eller om folk, der elsker deres hunde. Eller om han laver film om store, hvide kvinder fra vesten, der forelsker sig i sorte fyre fra Afrika,'' siger hun.
I sine film viser Ulrich Seidl nonkonforme og ofte tabuiserede sider af mennesket. "Safari" handler om hvide europæere på storvildtjagt i Namibia. Sigrid Dyekjær og den østrigske instruktør, som har vundet eller været nomineret til alle de største filmpriser, mødtes i København på opfordring fra folk fra Cph:Dox, der mente, at de ville være et godt team.
Udadvendt og markant personlighed
Ulrich Seidl havde brug for en koproducent, der kunne supplere finansieringen af "Safari" uden at pille ved hans rettigheder til filmen, og det kunne Danish Documentary og Det Danske Filminstitut hjælpe ham med. Samtidig var Sigrid Dyekjær ikke i tvivl om, at hun kunne lære noget af den erfarne auteur:
''Som jeg sagde til Ulrich Seidl, vidste jeg, at vi kunne lære meget af hans arbejdsmetode, og af hans måde at samarbejde med tonemestre og andre på. Og det har vi virkelig gjort.''
Ofte i kjole og høje hæle, gerne med en markant hat på de lyse krøller og næsten altid udadvendt smilende møder den nu 47-årige Sigrid Dyekjær sin omverden. Dermed er hun tæt på at være den udadtil generte Ulrich Seidls modsætning. Ikke desto mindre har samarbejdet mellem dem fungeret godt, og måske har det ikke gjort det ringere, at Sigrid Dyekjær faktisk kan tale med om at tage på safari i Afrika:
''Min storebror bor i Sydafrika, og jeg har været med ham på safari. Jeg har dog været med for at se på dyr, for jeg har ikke brudt mig om den del, der handler om skyde dem. I sin film ser Ulrich med fascination på safari som en rejseform. Han gør det, han også har gjort i andre film: Han zoomer ind på noget, uden at han fortæller dig, hvad du skal synes om det. Det er enormt prisværdigt og meget sjældent. På den måde minder han meget om danske instruktører som Michael Noer og Eva Mulvad.''
Delikatessebutikken Danish Documentary
Netop Eva Mulvad og Sigrid Dyekjær ejer Danish Documentary sammen med instruktørerne Mikala Krogh og Pernille Rose Grønkjær. Firmaet kan i år fejre sine første ti år i en filmbranche, det har påvirket med en lang række af den slags dokumentarfilm, som Sigrid Dyekjær kalder ''instruktørdrevne'' og holder særlig meget af:
''Tit kalder Eva Mulvad det, vi laver, en 'delikatessebutik'. Det er et ret sjovt ord at bruge om det! Danish Documentary skaber film, det tager sindssygt lang tid at lave. Det er film, hvor instruktøren er drivkraften, og de instruktører, jeg arbejder med, kigger på verden både i og uden for Danmark.''
Gennem årene har Danish Documentary ekspanderet både i Danmark og i udlandet, hvor Sigrid Dyekjær er et kendt og respekteret navn i dokumentarfilmkredse. "Safari" er ikke den første internationale film, hun har arbejdet med. Hun var producent på Hanna Hanna Polaks "Something Better to Come" fra 2014, og der er flere koproduktioner af film fra andre lande end Danmark på vej fra Danish Documentary. Blandt andet koproducerer hun Victor Kossakovskys kommende film "Aquarela" og også Lauren Greenfields "Fantasy Island". Lauren Greenfield er kendt for filmen "The Queen of Versailles".
For ejerne af Danish Documentary er det vigtigt, at når de inviterer andre ind i delikatessebutikken, så er der tale om instruktører, hvis film ''på en eller anden måde minder om den slags film, vi laver, '' som Sigrid Dyekjær siger.
Hun rejser rigtig meget i sit job som producer for Danish Documentary og underviser i øvrigt også på dokumentar workshoppen Dok.Incubator, der er et europæisk og internationalt støttet undervisningsprogram.
''Men man skal ikke være i tvivl om, at den eneste grund til, at jeg rejser så meget i Danish Documentary-regi, er for at passe på de filminstruktører, jeg arbejder med. Det vil sige at sørge for at skaffe penge til deres fortællinger, sørge for at de har rettigheder til deres film og værne om deres credibility.''
Værn om troværdigheden
Da Danish Documentary fylder 10 år i år, er de blevet inviteret til filmfestivalen i Cannes for at vise de værker, selskabet har produceret og koproduceret i det seneste års tid samt de nye film, de har undervejs. Udover "Safari" er det Eva Mulvads "A Modern Man", Andreas Johnsens "Bugs", Max Kestners "Amateurs in Space" og Pernille Rose Grønkjærs "Den anden side". Blandt de kommende film er "Hunting for Hedonia" af Pernille Rose Grønkjær og Lone Frank, tv-serien "Scandinavian Star" af Mikala Krogh, Nikolaj Scherfig og Lars Halskov, "I Walk" af Jørgen Leth samt Tómas Gislasons og Jacob Thuesens "The Missing Films" om Lars von Trier.
''Politikere og journalister har mistet enormt megen troværdighed bare i det seneste år med hele væksten i fake news og debatten om det. Dokumentaristerne har ikke mistet troværdighed, og lige nu er mit vigtigste job at hjælpe med at få deres fortællinger frem. Det er jo dokumentaristerne, der kigger på vores demokrati nu og på de strømninger, der er på vej. De bruger tid, fordyber sig og ser på, hvordan verden er.''
"Safari" har dansk premiere 24. maj