Rumforskning og raketkonstruktioner er ikke det første, man tænker på, når man ser nogle mænd entrere et byggemarked for snart at fylde en indkøbsvogn med dobbeltklæbende tape, MDF-plader og almindelige ting fra hylderne.
At rejse 100 kilometer op i rummet og ned igen i en hjemmebygget raket er ikke desto mindre, hvad de to rumamatører Kristian von Bengtson og Peter Madsen drømmer om og forsøger ved hjælp af jordnært grej fra det lokale byggemarked i Max Kestners film "Amateurs in Space".
Assisteret af en gruppe af frivillige og hjulpet af donationer går Peter Madsen og Kristian von Bengtson i filmen i gang med at udleve det, de har drømt om, siden de var børn: en rejse ud i rummet.
Og hvem af os har ikke som børn drømt om at kunne brede armene ud som vinger og flyve hen over jorden eller at rejse i det ydre rum ligesom 60'ernes og 70'ernes berømte astronauter. Som instruktøren siger:
"Drømmen om at flyve er helt almindelig. Nogle gange tænker jeg på, hvor dejligt det kunne være at løfte sig ti meter eller en kilometer. Over skyerne er der jo altid sol. Det ville jeg gerne kunne."
Peter Madsen og Kristian von Bengtson adskiller sig fra de fleste af os ved at gøre noget ved drømmen. Med forhåndenværende materialer fra deres værksted og yderligere nogle ting indkøbt i byggemarkeder går de på deres helt egen måde i gang med forsøget på at blive en verdenssensation: De to danskere vil være de første amatører, der gennemfører en bemandet raketrejse i verdensrummet.
I lommen på virkeligheden
Det er syv år siden, Max Kestner første gang mødte Peter Madsen og Kristian von Bengtson. Så længe har "Amateurs in Space" været undervejs, for Kestner måtte vente at se, hvordan projektet udfoldede sig, før filmen kunne blive færdig.
Sideløbende har han været i gang med andre filmprojekter både inden for fiktion og inden for dokumentarisme, som Kestner har dyrket på sin helt særlige måde, siden han blev uddannet fra Den Danske Filmskole i 1997.
"'Amateurs in Space' er faktisk min første mere klassiske dokumentar, hvor jeg følger en proces og er meget afhængig af, hvordan den udvikler sig. Tidligere har jeg lavet mere iscenesatte dokumentarer. Men med 'Amateurs in Space' var jeg nødt til at gribe det anderledes an."
Det var Peter Madsen og Kristian von Bengtson selv, som gennem nogle venner kontaktede Kestner for at høre, om han havde lyst til at lave en film om deres projekt.
"Jeg tog hen til dem, kiggede på deres ideer og tænkte: Det her er overhovedet ikke noget for mig. Jeg laver jo ikke reportage. Jeg er vant til at lave film, hvor jeg kan kontrollere det mere. Med Kristian og Peter ville jeg være i lommen på deres projekt. Jeg ville være hægtet af beslutningerne. Derfor var jeg i begyndelsen slet ikke interesseret. Men så var de bare så fantastiske, de mennesker, at jeg tænkte: Jeg er nødt til at lave en film. Det her er for vidunderligt."
Det billedskabende spænd
Da Kestner mødte filmens hovedpersoner første gang, blev han ikke blot fascineret af de to dedikerede rumfartsnørder, men også af rækkevidden af deres drøm:
"Det slog mig, at der var et enormt stort spænd mellem det, de ville, og det, jeg kunne se. De ville rejse ud i rummet, men jeg kunne bare se et par mænd, der havde det samme værktøj, som jeg har hjemme i min værktøjskasse. Jeg troede, man skulle have 100 milliarder dollars og være en verdensmagt for at gennemføre en rumrejse. Og så stod der to danske mænd mellem nogle dagligdags, genkendelige redskaber med den der drøm, som var out of this world. Og jeg tænkte: Det er det spænd, der er filmen."
Kestner går sjældent tematisk til en film, og det gjorde han heller ikke med "Amateurs in Space". Han sagde ikke til sig selv, at han ville lave en dokumentar om at drømme vildt. Han ville lave filmen, fordi karaktererne – Peter Madsen og Kristian von Bengtson – var interessante og sjove at følge, og fordi der var det store formmæssige spænd mellem at tale om MDF-plader og om erfaringer fra NASA og fortidens store missioner i rummet. Kontrasten mellem at skaffe dobbeltklæbende tape og overkomme tyngdekraften er med til at tilføre filmen lige så underholdende humor, som man finder i flere af Kestners tidligere værker.
I "Amateurs in Space" flettes arkivbilleder fra årene omkring den første månelanding naturligt ind i den nutidige fortælling, når Peter Madsen deler ud af sin kolossale viden om rumfartshistorie. Og selvfølgelig sker det på den vestlige verdens hovedsprog, når det gælder raketvidenskab: engelsk.
Takket være formidlingen af al den historiske viden er det, som om selve rumfartshistorien og ikke mindst fascinationen er med i legen, når amatørerne Madsen og von Bengtson bygger raket et sted i nærheden af København.
Tragikomiske konflikter
"Amateurs in Space" er tænkt som både et morsomt drama og en smertefuld komedie, siger instruktøren. Som tiden gik, fyldte det mere og mere i rumprojektet, at venskabet mellem Peter Madsen og Kristian von Bengtson knagede og slog gnister.
Peter Madsen er selvlært ubådsbygger med en fantastisk evne til at få det umulige til at ske. Kristian von Bengtson er familiefar, har tidligere været ansat i NASA og havde i projektet ansvaret for bygningen af den del af rumskibet, som skulle sende Peter Madsen op i rummet.
En vigtig del af filmens nerve er, at Peter har det svært med, at Kristian har andet i sit liv end deres fælles projekt. Og at den ene synes, at den anden bestemmer for meget.
Diskussionerne mellem dem minder om skænderier mellem ægtefæller, der har været sammen længe og ikke kan rumme hinandens prioriteringer og særheder. Sådan har Kestner og resten af filmholdet også indimellem selv tænkt om relationen mellem hovedpersonerne. Det er, som om Peter ser det som et sidespring, når Kristian er sammen med sin familie.
"Når man står udenfor og ser to mennesker være så uenige, er det sjove jo, at man som regel godt kan se, at de begge to har ret. Og man kan forstå dem begge. Kristian og Peter har begge ret i, at den anden er fantastisk, og den anden er et fjols. For mig er det vigtigt at vise den kompleksitet. Tilskuerne skal mærke, at det ikke er sort-hvidt. Og at nogle gange, når noget er allermest sjovt, er det samtidig allermest smertefuldt."
Selv om "Amateurs in Space" er mere klassisk dokumentarisk end andre af Kestners film, så træder hans særlige filmiske tone alligevel stærkt frem. Et gennemgående træk i alle hans film er deres fortællemæssige kompleksitet – at de både er underholdende, rørende og alvorlige. Siden Kestner blev uddannet på filmskolen, har han været med til at bryde radikalt med forestillingen om, at dokumentarfilm først og fremmest skal informere, og dernæst muligvis underholde.
"Amateurs in Space" er netop blevet en underholdende fortælling både om store tekniske ambitioner og sejre og om lige så store menneskelige begrænsninger. Her ved premieren syv år efter, at Kestner mødte hovedpersonerne første gang, er konflikten mellem dem uforløst, fortæller han:
"Jeg håber, at filmen kan være en del af forsoningsprocessen mellem Peter og Kristian. At de kan se den og tænke, at de da også havde det sjovt. Før det gjorde ondt, gjorde det skægt."
Mere om filmen
"Amateurs in Space" er instrueret af Max Kestner og produceret af Sigrid Jonsson Dyekjær for Danish Documentary Production med støtte fra Det Danske Filminstitut.
Filmen får dansk biografpremiere den 2. november gennem DOXBIO og deltager fra den 16. november i hovedkonkurrencen på den store dokumentarfilmfestival IDFA i Amsterdam.
Køb billetter på DOXBIOs hjemmeside
Læs mere om IDFA på idfa.nl