

Det var en ganske almindelig dag i Naverland for Filminstituttets garvede filmarkivar Mikael Braae, da han i sommeren 2021 fik et usædvanligt opkald, der skulle komme til at beslaglægge en stor del af hans fremtidige arbejdstid.

”Det var Hans Vermeij fra Nordisk Films post-produktionshus Shortcut, der ville donere os en samling film fra deres arkiv, hvor selskaber betaler for at have film opbevaret. Men når selskaberne ikke længere betalte, fx når produktionsselskabet lukkede, rettighedshaveren døde etc., blev mange af filmene i Shortcuts optik ”herreløse værker”, der over tid bare hobede sig op i arkivet. Jeg fandt så senere ud af, at flere af filmene faktisk har rettighedshavere, men det er en anden historie.
Jeg takker selvfølgelig pænt ja tak til Hans’ tilbud, og vi aftaler, at alt materialet skal ud i arkivet, da vi har dårlige erfaringer med at afvise noget over telefonen. Så jeg spørger Hans, hvor meget materiale der er, og han svarer lavmælt: ”En del. Jeg vil skyde på 29 paller.” Så der var – for at sige det mildt! – en ordentlig portion at gå i gang med."
Et halvt års sorteringsarbejde
De 29 paller fra Shortcut blev leveret løbende over de næste par måneder, men grundet Corona-lockdown og Filminstituttets store digitaliseringsprojekter, Danmark på Film og Stumfilm.dk, kunne Mikael først gå rigtigt i gang med det – i hans optik – rigtigt sjove sorteringsarbejde i foråret 2023. Et arbejde han blev først færdig med et halvt år senere:
”Pallerne var ikke sorteret, og dåserne stod hulter til bulter, så det var ét stort puslespil, hvad der hørte til hvad. Samlingen bestod ikke kun af spillefilm, men også dokumentarer, trailere, kortfilm, tv-optagelser og reklamefilm mv. fra mange forskellige lande. Hvert stykke materiale, som jeg fandt egnet til at blive arkiveret i Filminstituttets arkiv – hovedsageligt danske film – blev oprettet i vores database og fik en placering i køleboksen. Derudover har jeg sendt i alt ni paller afsted til arkiver i bl.a. Norge, Sverige, Island, Irland, Tyskland og Israel. Det har været et kæmpe arbejde, men som filmarkivar elsker man jo jagten på det ukendte guld, når man jo ikke ved, hvad samlingen indeholder. Det er virkelig fedt.”

Porno Pop, Nils Malmros-julefilm og et hav af original-negativer
1.843 nye materialer – i arkivjargon poster – blev registeret og opbevaret fra samlingen, der viste sig at indeholde en hel del værdifuldt filmmateriale på knap så kendte værker fra den danske filmhistorie:

”Jeg fandt en masse unikt materiale i samlingen, fx til film som vi slet ikke havde arkivmateriale på i forvejen, bl.a. til lumre 70’er-pornofilm af de dengang dansk-bosiddende amerikanske sexologer Berhard og Phyllis Kronhausen. I 'The hottest show in town' fra 1974 begynder et lukningstruet cirkus at blande cirkus-akrobatik med sex (!), mens deres film fra 1971 – med den mundrette titel, 'Porno Pop' – er et sammenklip af gamle pornofilm fra 20’erne og 30’erne. Jeg fandt også en tidlig tv-julefilm af Nils Malmros, sjældne kortfilm af nu prominente instruktører som Jonas Elmer og Susanne Bier samt flere enestående (og erotiske!) danske film fra pornoåret 1968.
Jeg opdagede også til min store begejstring, at der lå mange original-negativer i samlingen – altså det vigtigste materiale, der bliver indsamlet til en film – bl.a. til ’Kammersjukjul’, Jørgen Leths 'Jeg er levende – Søren Ulrik Thomsen, digter', ’Den kroniske uskyld’ og Jon Bang Carlsen-hovedværket ’Ofelia kommer til byen’. Når vi får original-negativet, er vi ved at være komplette i samlingsøjemed. Og det er altså utroligt vigtigt, hvis vi skal bevare og tilgængeliggøre vores unikke danske filmarv i fremtiden”.
Af andre prominente fund i samlingen kan nævnes flere film af den danske animator og tegneserieskaber Werner Wejp-Olsen (med kunstnernavnet WOW), original-negativer til film af Johan Jacobsen ('En dag i radioen'), Niels Arden Oplev ('Enerum'), Susanne Bier ('Brev til Jonas'), Tómas Gislason ('Den højeste straf') og Bjørn Nørgaard ('Nadveren'). Mikael håber på, at filmene – især de mere prominente spillefilm – vil blive restaureret og digitaliseret, fx af Shortcut selv:
"Jeg håber da på, at jeg en dag får en opringning fra en glad rettighedshaver, der siger, at de gerne vil udgive en film eller to. Og så vil vi selvfølgelig hjælpe til med at få afleveret originalt-negativet til fx Shortcut, så det kan blive restaureret og digitaliseret. Det kunne da være fantastisk. Så Jon Bang Carlsen og DR, I ringer bare!".