En trold sniffer sig frem til pædofile ved den svensk-finske grænse. I Oslos havn bobler fordums for længst afdøde vikinger op til overfladen og bosætter sig lyslevende blandt nutidens nordmænd. København og Skåne hærges af en dræbende virus, som ikke bare slår ihjel, men også udstyrer en ung mand med morderiske overnaturlige kræfter.
Nordisk noir er yt, nu handler det om ny nordisk magi.
Men hvor kommer de fra, alle disse overnaturlige og gruopvækkende fænomener og væsener, som befolker de nye nordiske genrefilms fantastiske universer? Og hvorfor kommer de nu?
Det kan man finde svar på i det nye nummer af Kosmorama, hvor tre forskere retter blikket imod en ny magisk trend i film og tv-serier fra Norge, Danmark og Sverige. Og en væsentlig del af forklaringen går på, at streaming-giganter som Netflix og HBO har åbnet et internationalt marked for genrer som fantasy og sci-fi. Disse overnaturlige og ofte dyre genrer har filminstitutter og public service tv-stationer kun sjældent ladet sig overtale til at støtte. For har man ikke gigantiske budgetter, kan man ikke stable overbevisende fantasi-universer på benene, lød rationalet. Den nye nordiske magi svarer igen med jordbunden hverdagsrealisme tilsat en trold, en vampyr eller en dødelig virus.
Læs mere om den magiske bølge, om svensk-iranske Ali Abbasis troldehistorie Grænse (2018), om de genopstandne vikinger i den norske HBO-serie Beforeigners (2019-) og om den danske pandemi-scifi The Rain (2018) herunder.