Halvdelen af stumfilmarven er nu digitaliseret

STUMFILM. Filminstituttet har siden 2019 arbejdet på at digitalisere og tilgængeliggøre de mere end 400 titler, der udgør den danske stumfilmarv. Nu er projektet halvvejs med 201 digitaliserede stumfilm – heriblandt flere glemte mesterværker, der kan ses for første gang siden premieren for omkring 100 år siden.

Filminstituttets arkiv er nu tre år inde i et femårigt projekt, der corona til trods stadig forventes afsluttet ved udgangen af 2023: Hele den bevarede danske stumfilmarv på godt 400 titler skal udforskes, digitaliseres og tilgængeliggøres på bl.a. Stumfilm.dk

Filmarkivets styringstavle er nu nået til film nr. 201.

Glemte mesterværker

Hvilket guld dukker op, når man graver i film fra en tid, hvor vi både forretningsmæssigt og kunstnerisk var førende på verdensplan på samme måde som Hollywood er det i dag? For Filmarkivets museumsinspektør Thomas Christensen har digitaliseringen af de første 201 titler allerede budt på adskillige overraskelser:

Fra Filmarkivets frostboks. 'Vor Tids Dame' (1912) og 'Pro Patria' (1916) ligger allerede på stumfilm.dk – 'Min Ven Privatdetektiven' (1924) er undervejs.

"En række af de film, vi arbejder med, har ikke været vist siden premieren for omkring 100 år siden – og noget af det mest interessante er, når der er glemte mesterværker iblandt. Det er sket flere gange, f.eks. sidste år med 'Jokeren' fra 1928, som vi fuldrestaurerede og viste med ny musik for et begejstret publikum på verdens førende stumfilmfestival i Pordenone.

Men også for nylig med vores restaurering af 'Solskinsdalen', som bogstaveligt talt ikke har set dagens lys siden 1925. Her møder man en ung Alice O'Fredericks i en af hovedrollerne, inden hun blev en af dansk films allerstørste skikkelser og selv instruerede en masse film."

Alice O'Fredericks instruerede faktisk hele 70 spillefilm, bl.a. store publikumssucceser som 'Far til fire'-serien og Morten Korch-filmatiseringerne. 'Solskinsdalen' kan opleves som åbningsfilm til København Stumfilmfestival, der løber fra 19.-23. januar i Cinemateket, og herefter på Stumfilm.dk.

Tabte og genfundne film

En kedelig kendsgerning er, at kun 10-20 procent af verdens filmproduktion fra 1895-1930 har overlevet til i dag. Man anslår herhjemme, at omkring 80 procent af vores stumfilmproduktion er gået tabt. Det hænder dog ifølge Thomas Christensen også stadig, at tabte film dukker op igen:

"Ting dukker op, når man arbejder med sine samlinger. Mens vi har været i gang, er man i Holland stødt på danske film, som vi troede var væk, men som vi nu også har kunnet digitalisere og udgive på Stumfilm.dk – f.eks. Chaplin-parodien 'En livlig Drøm' fra 1916 og 'Menneskeaben' fra 1910 som de fandt uidentificerede, men kunne forbinde med os. På samme måde har vi også fundet udenlandske film som f.eks. de nu digitaliserede 'En Biograftur med Forhindringer' fra USA 1925 og franske 'Manden der telefonerede efter sin hund' fra 1907."

Den næste del

Negativet til 'Min Ven Privatdetektiven' (1924), hvorpå Nordisk Films laboratorie har angivet, hvordan filmen skal klippes og farves.

Af de 201 digitaliserede stumfilm er 162 i skrivende stund gjort tilgængelige på Stumfilm.dk – de øvrige følger løbende. Det samme gør hele den resterende del af samlingen som den udforskes, og her er der allerede noget at glæde sig til:

"Vi arbejder lige nu på en kæmpe 'serial' af fire sammenhængende spillefilm, 'Jafet, der søger sig en Fader' fra 1922. Det bliver rigtig spændende at se den, jeg tror den er flot – det er virkelig en storproduktion! Og der er meget materiale, det er 7.137 meter film eksklusive mellemtekster," slutter Thomas Christensen.

Digitaliserings- og formidlingsprojektet er muliggjort via en donation på 30 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Augustinus Fonden. Læs mere om projektet.


Filmene restaureres som en del af digitaliseringsprocessen. Træk i pilen for at se forskellen mellem originalnegativet til en scene fra 'Lille Dorrit' (1924) og det færdigdigitaliserede billede, som er blevet let oprenset både automatisk og manuelt, stabiliseret, gradet og korrigeret for fejl – i dette tilfælde særligt en fejl i toppen af billedet.