Hollywood lader sig inspirere af dansk plakat

Danske instruktører og skuespillere tager over Atlanten for at udfolde deres talenter. Danske film bliver opkøbt til remakes, men også vores plakater har amerikanerne tilsyneladende et godt øje til.

FILMupdate har tidligere fortalt, hvordan designer Paul Wilson hentede inspiration hos Saul Bass' legendariske plakat fra "Vertigo", da han lavede plakaten til Christoffer Boes film "Alting bliver godt igen". Nu fortsætter plakatens historie tilbage til Hollywood.

Det ser ud til, at Focus Features har ladet sig inspirere, da de skulle lave plakaten til "The American". Jens Albinus er skiftet ud med George Clooney som hovedmotiv, farven er blevet mere gullig, og "Vertigo"-spiralen er fjernet. Ellers er plakaterne nærmest ens. Som Paul Wilson ser det: "Americans inspire Danes inspire Americans ... selv om jeg teknisk set ikke er dansker."

De to plakater

alting-bliver-godt-igen-pos

 

the-american_total

"The American" får international premiere i efteråret.

Læs også: En hyldest til plakatmesteren Saul Bass