Hvad er arkitekturens sjæl?

BERLIN. Seks prominente instruktører, der tæller Wim Wenders, Robert Redford og danske Michael Madsen, præsenterer hver deres fortolkning af arkitekturens rum i "Cathedrals of Culture", en storstilet dokumentarserie i 3D. FILMupdate har talt med Final Cut for Real, der har produceret Michael Madsens bidrag og er koproducenter på hele serien, som i disse dage vises i Berlin.

Bygninger er mere end de mursten, de er formet af. De siger noget om, hvem vi er, og hvem vi ønsker at være. De seks instruktører i serien "Cathedrals of Culture" har hver bidraget med en film, der udforsker en kulturelt væsentlig bygning i et 3D-filmsprog – så man næsten føler, at man er der selv. Det var en del af ambitionen, fortæller producer Anne Köhncke fra Final Cut for Real til FILM om den storstilede serie:

Hvordan startede projektet?

Wim Wenders, som jo er berømmet for sin 3D-dansedokumentar "Pina", er initiativtager og executive producer på serien. Det startede med, at han skabte en 3D film til arkitekturbiennalen i Venedig i 2010, som hed "If Buildings Could Talk", og fik ideen til at samle nogle af verdens førende instruktører til at udforske 3D som filmsprog omkring emnet arkitektur og mennesker. Sådan opstod ideen til en filmserie, hvor bygningerne skulle være hovedkarakteren og kigge på os mennesker, ikke omvendt.

Cathedrals of Culture

Michael Madsen, der på filosofisk vis funderede over verdens første permanente atomaffaldsdepot i "Into Eternity", står bag filmen om Halden fængslet i Norge.

De øvrige instruktører er 

Wim Wenders (Berliner Philharmonien)

Michael Glawogger (Det Russiske Nationalbibliotek i Sankt Petersborg)

Robert Redford (Salk Institute for Biological Studies i Californien)

Margreth Olin (Operaen i Oslo) 

Karim Ainouz (Centre Pompidou i Paris)

Danske Final Cut for Real ved Anne Köhncke og Signe Byrge Sørensen har produceret Michael Madsens film. Selskabet er koproducenter på de øvrige fem film, mens tyske Neue Road Movies er hovedproducenter på serien. Wim Wenders har taget initiativ og er eksekutiv producer. Alle seks film vises i Berlinale Special.

Halden fængslet i Norge


Halden fængsel er tegnet af danske Erik Møller Arkitekter. Selv om fængslet huser nogle af Norges mest hærdede kriminelle, er stedet blevet udråbt til "verdens mest humane fængsel", da hver en del af byggeriet er baseret på principper om rehabilitering. Ideen er, at kunst på væggene og en storslået udsigt ud over naturen påvirker de indsatte på en positiv måde, i modsætning til tremmer osv.

Hvordan kom Final Cut for Real ind i billedet?

Den ene af Wim Wenders' producenter introducerede mig for ideen under en workshop i 2011, og det blev hurtigt klart for min kollega Signe Byrge Sørensen og mig, at dette var noget, vi gerne ville prøve kræfter med, og at Michael Madsen var den helt indlysende danske instruktør til opgaven. Michael er desuden, ud over Wenders, den eneste i serien, der har arbejdet med 3D tidligere, i filmen "The Average of the Average" fra 2011. Han bidrager til serien med en film om Halden Fængsel i Norge, som er blevet kaldt "verdens mest humane fængsel".

Hvad bidrager 3D-filmsproget til?

Ideen er at udforske, afprøve og vise nye og flere sider af 3D som filmsprog. Koblingen mellem arkitektur og 3D er indlysende. 3D gør det muligt at forstå og virkelig mærke en bygning uden at være der selv. Med den bygning, som vi har arbejdet med, nemlig Halden fængsel, er der også tale om at komme ind et sted, som de færreste kommer til at opleve, for vi har trods alt at gøre med et højrisiko fængsel.

Hvorfor er arkitektur så vigtigt?

Arkitektur siger utrolig meget om, hvem vi er, hvem vi vil være og hvilke værdier vi ønsker skal danne de fysiske rammer om vore liv og om samfundet. Fysiske rammer som bliver psykologiske rammer, med muligheder og begrænsninger. Og arkitektur siger noget om tid. Tiden vi lever i her og nu. Den der er gået forud. Den der kommer.