Hvor der er en vilje, er der en vej

MINIPORTRÆTSERIE. Sigrid Dyekjær har "En mors kamp for et normalt liv" og "Free the Mind" med på dokumentarfilmfestivalen IDFA i Amsterdam. Mød hende og fem andre kvindelige dokumentarfilmproducerere, der markerer sig som aldrig før både på den nationale og internationale scene.

Filmbranchen bliver jævnligt beskyldt for kønsdiskrimination, men når det gælder dokumentarfilmproduktion i Danmark, står kvinderne stærkt.

"Jeg ville ønske, at dagen bestod af 48 timer, og at jeg kunne arbejde de 40 af dem."

Læs: Uudslukkeligt kærlighedsforhold til virkeligheden

Kvinder og film

Danske dokumentarfilm

Syv ud af ni danske film på IDFA er produceret af kvinder (medregnet "Mit Afghanistan", som har både en mandlig og kvindelig producer). Ud af de dokumentarfilm, som Det Danske Filminstitut støttede i 2011, er 65 % produceret af kvinder, og i 2012 er det foreløbige tal helt oppe på 76 % – mod 53 % i spillefilm.

Tallene i USA

I den amerikanske filmindustri er der flere kvinder, der arbejder med dokumentarfilm end med fiktion. Sidste år stod kvindelige instruktører bag 35 % af de amerikanske dokumentarfilm, 18 % spillefilm og kun 5 % blockbustere. Som producer var procentdelen af kvinder 29 i spillefilm og 35 i dokumentarfilm.

Kilde: Center for the Study of Women in Television and Film at San Diego State University

Den nye generation

Afgangsårgangen af dokumentarinstruktører på Den Danske Filmskole i 2011 bestod udelukkende af kvinder. Samme år var kun 1 ud af 6 fiktionsinstruktører kvinder, mens 4 ud af 6 af de dimitterende producere var kvinder.

Et kvindearbejde

Klippejobbet er blevet bestredet af kvinder siden filmens fødsel, da det blev anset som en kvindesyssel i stil med syarbejde. Det siges, at kvinder rent faktisk er bedre klippere end mænd, fordi de har større talent for at observere og fortolke følelser i ansigtsudtryk.

Kilde: The New York Times, 25. maj 2012

På den røde løber

I Cannes 2012 rasede internationale kritikere over, at ingen kvindelig instruktør var udtaget. I Danmark har en kvindelig instruktør ikke vundet en Robert-pris i 12 år.

Kilde: Politiken

Sigrid Dyekjær

Film

Free the Mind, En mors kamp for et normalt liv, Kongens foged, Det gode liv, Ballroom Dancer, Love Addict, Cairo skrald, Mechanical Love, The Monastery.

Bonusinfo

Sigrid Dyekjær var engang i forhør hos det hemmelige politi i Teheran og blev teknisk set deporteret ud af Iran.

FILMupdate har spurgt seks markante, internationalt orienterede kvindelige dokumentarfilmproducere om deres drivkraft, skelsættende projekter, daglige udfordringer og bud på, hvad det er, kvinderne kan.

SIGRID DYEKJÆR / DANISH DOCUMENTARY

Hvorfor er du producer – hvad er din drivkraft?

"Jeg elsker at organisere, bygge teams, få dem til at samarbejde og komme ud med et kreativt produkt. Mødet mellem filmen og publikum er for mig højdepunktet. Med dokumentarfilm har jeg en helt særlig mulighed for at være med til at berøre andre mennesker og give dem inspiration og perspektiv på deres liv."

Nævn arbejdet med en produktion, instruktør eller andet, der har bragt dig særlig glæde?

"At arbejde med alle fire instruktører, som jeg ejer Danish Documentary Production med, er som at gå ind i en eventyrbog hver dag. Jeg ved aldrig hvilken side, der bliver åbnet, men jeg er nødt til at være med på rejsen. Eva Mulvad fordi hun er så skarp, præcis og altid søger det perfekte, Pernille Rose Grønkjær fordi hun er så eventyrlig, følsom, tålmodig og sjov, Mikala Krogh fordi hun er så klog, intellektuel, intens og dygtig til at trænge sig ind i en følsom materie og Phie Ambo fordi hun er så kontant, filosofisk, videnskabelig og grænseoverskridende ambitiøs."

Hvad er dine største udfordringer?

"Jeg ville ønske, at dagen bestod af 48 timer, og at jeg kunne arbejde de 40 af dem. Mit motto er: hvor der er en vilje, er der en vej. Nogle gange er vejen lang, kringlet og hård, men jeg vil hver gang have, at det lykkes."

Har du et bud på, hvorfor der er så mange kvindelige dokumentarfilmproducere, der markerer sig for tiden (fx er syv ud af otte danske film i konkurrence på IDFA produceret af kvinder)? Er der nogen særlige 'kvindelige' egenskaber, du har gavn af som producer?

Personligt er jeg ikke særlig optaget af kønsdiskussionen. Men mit bud på hvorfor der er flere kvinder end mænd i dokumentarfilmbranchen er, at kvinder er mere tålmodige. Den gode dokumentarfilm kræver, at man bruger lang tid på at trænge ned i substansen og vente på, at materialet åbner sig. Mænd mister generelt hurtigere gejsten. De har som regel brug for at kontrollere processen i stedet for at overgive sig til filmens naturlige fortælling. Som producer er jeg filmens mor, der sørger for, at instruktøren og teamet svinger og hjælper vores fælles barn, filmen, til at vokse og trives, inden vi skubber den ud i verden.