"Man bliver trukket ned i et lag af psyken, som er ubevidst og instinktivt. Og hvis du både har et budskab og kan få fat i de meget primale følelser – så skaber det en ret stærk reaktion i publikum." Sådan fortæller manuskriptforfatter Sissel Dalsgaard Thomsen om potentialet i gysergenren og forhåbningerne med 'Breeder'.
For selvom 'Breeder' er en eksplicit fuldblodsgyser, så forholder den sig også til samfundsaktuelle emner som biohacking og magtstrukturer – og ikke mindst undertrykkelse af kvinder med et medfølgende budskab om, at det godt kan betale sig at sige fra.
"Der er en kliche i horrorfilm, hvor du altid skal slå en liderlig blondine ihjel i første scene. Her lader vi hende i stedet være hovedpersonen og kæmpe sig igennem historien," fortæller instruktør Jens Dahl om én af filmens stærke kvinder, hovedpersonen Mia, der spilles af Sara Hjort Ditlevsen.
Se interviewet
I filmen opdager Mia, at et velrenommeret helsekostfirma, ejet af en målrettet forretningskvinde, er involveret i kidnapning af kvinder og bruger kvinderne til biohacking-eksperimenter, som har til formål at give rige klienter deres ungdom tilbage. På jagt efter sandheden bliver Mia selv indfanget og brændemærket i de skumle, underjordiske faciliteter.
'Breeder' er produceret af Amalie Lyngbo Quist og Maria Møller Christoffersen for Beo Starling med støtte fra Filminstituttets konsulentordning.
’Breeder’ har dansk premiere 31. oktober og udkommer digitalt på Blockbuster 13. november. Filmen er solgt til visning i 50 lande, heriblandt England, Frankrig, Tyskland, Japan, Italien, Benelux, Sydkorea og Rusland.