I 2011 skabte den svenske instruktør Göran Olsson international omtale med filmen "The Black Power Mixtape 1967-1975", der bl.a. var udtaget til Berlinalens Panorama-program og Sundance Film Festival.
Nu er Göran Olsson tilbage i Berlin med "Concerning Violence". Ligesom "The Black Power Mixtape" bygger instruktørens nye film på gamle filmoptagelser, han har fundet frem i de svenske arkiver. De stammer denne gang fra en række svenske filmskabere, der under Den kolde krig havde sat sig for at undersøge og filme de frihedsbevægelser, som fandtes i Afrika og den tredje verden.
Göran Olsson har fundet inspiration til filmen i den fransksprogede forfatter, psykiater og politiske teoretiker Franz Fanons anti-koloniale bog "Fordømte her på jorden", der i filmen bliver læst op af musikeren Lauryn Hill. Filmen er delt op i 9 scener,der hver viser en ny historie og en ny kamp for uafhængighed – altid fortalt gennem en skandinavisk journalist eller fotograf.
Svensk-dansk samarbejde
Den danske producer Monica Hellström har koproduceret "Concerning Violence" for Final Cut for Real.
Hvordan blev du involveret i Göran Olssons film?
Jeg kender Göran Olsson og det svenske produktionsselskab Story helt tilbage, fra dengang jeg arbejdede på Cosmo Doc, og de koproducerede Olssons "Am I Black Enough for You" (2009). Siden har jeg været stor fan af hans arbejde og særligt af "Black Power Mixtape". Vi havde et skønt samarbejde, da Story koproducerede Daniel Denciks "Moon Rider", som jeg producerede, og vi begyndte derfor at snakke om "Concerning Violence" som en mulighed for at arbejde sammen igen.
Hvorfor lave en film om den afrikanske frihedsbevægelse?
Jeg syntes, det var et interessant koncept at filmatisere Frantz Fanons bog. Det er en vigtig bog – selv i dag, da den kan hjælpe med at forstå, hvordan de konflikter og den vold, vi oplever i Afrika i dag, er opstået. Det er ikke bare opstået pludseligt, men har stærke forbindelser til Europas indblanding i de forskellige afrikanske lande. Og så er filmen baseret på de mest fantastiske, men også barske arkivoptagelser. Det materiale fortjener ikke at blive glemt.
Hvad har jeres rolle været som koproducent – og hvilke danske kræfter er med på filmen?
Som dansk koproducent har vi skaffet støtte og distribution til, at den danske klipper Michael Aaglund kunne arbejde på filmen. Michael er uddannet fra den engelske filmskole og har bl.a. klippet Mahdi Fleifels "A World Not Ours" og Simon Lereng Wilmonts "Chikara – Sumobryderens Søn". Anders V. Christensen fra Kong Gulerod har gradet filmen og har gjort et fantastisk arbejde. Han grader de fleste af vores film her på Final Cut for Real og endte med at opgive sin ellers meget velfortjente juleferie for at få filmen klar til Sundance. Vi skal nu i gang med at lave en dansk version med grafik og speak.
Hvilke udfordringer er I stødt på undervejs?
Det har vist sig at være en udfordring at finde en stemme, som med indlevelse kan matche Ms. Lauryn Hill. Det er overraskende ikke lige så let, som vi troede, selvom vi har mange stærke og seje kvinder her i Danmark.
Og hvad har I fået ud af samarbejdet?
Vi har i dag et rigtig tæt og skønt samarbejde med Story. Vi kender efterhånden hinanden så godt, at det er blevet et meget nemt og givende samarbejde. Vi er allerede i gang med næste projekt, hvor også det norske selskab Sant & Usant er med. Det skal ende med seks stærke dokumentarfilm til børn. Det er dejligt, når man kan bidrage til hinandens projekter, og at de ligesom os har tæt kontakt til dygtige og kreative kræfter, som kan hjælpe os med at løfte projekterne.
"Concerning Violence" er udtaget til Berlinalens Forum Dokumente-sektion.
Final Cut for Real har også koproduceret en anden af årets Berlin-deltagere, "Cathedrals of Culture", der vises ved en Berlinale Special Gala. Begge film er koproduktionsstøttet af Det Danske Filminstitut.
Michael Aaglund er også klipper på Mahdi Fleifels nye engelsk producerede "Xenos", der er en de 25 kortfilm, der konkurrerer i Berlin om en Guldbjørn.