Lone Scherfig har et langt forhold til Berlin Filmfestival. Hun vandt fire priser, blandt andet Juryens pris for dogmefilmen 'Italiensk for begyndere', og inden da var hendes debutfilm, 'Kajs fødselsdag', udtaget til Panorama-programmet, mens hendes anden film, 'Når mor kommer hjem', blev vist i festivalens børne- og ungdomsprogram.
I morgen åbner hun festivalen – som den første dansker nogensinde – med sin internationale ko-produktion 'The Kindness of Strangers', der også konkurrerer om de prestigefyldte Guld- og Sølvbjørne i festivalens hovedkonkurrence. Filmen er produceret af Creative Alliances og markerer Scherfigs hjemkomst til det danske efter en frugtbar karriere i udlandet.
"Jeg er hjemme nu. Filmen er en koproduktion med Canada, Tyskland og Frankrig, men med Det Danske Filminstitut, Det Svenske Filminstitut, Nordisk Film & Tv Fond og Copenhagen Film Fund ombord, er der en anden familie omkring filmen. Og det er virkelig rart at have dem som forældre. De har været utroligt støttende og tillidsfulde," fortæller Scherfig i Det Danske Filminstituts engelsksprogede interview, skrevet af Demetrios Matheou.
New York fra en europæisk synsvinkel
'The Kindness of Strangers' udspiller sig i New York med nogle af de mest populære skuespillere i udlandet på rollelisten, blandt andre Zoe Kazan, Andrea Riseborough, Caleb Landry Jones og Bill Nighy samt Esben Smed og David Dencik. Ensembledramaet følger en række ensomme eksistenser, som mødes i en tidligere glamourøs restaurant i hjertet af metropolen.
"New York har altid været udgangspunktet for filmen. Jeg skrev noget af den med specifikke områder, sågar gadehjørner, for øje. Byen giver en mulighed for at sidestille ekstravagant luksus og stor fattigdom, sådan at man kan adressere disse temaer uden om dialogen. Men det hele er set gennem en europæisk synsvinkel, en europæisk filmtradition og et europæisk filmsprog, hvilket forhåbentligt kan få filmen til at rejse over grænser."
Scherfig påpeger selv slægtsskabet mellem 'The Kindness of Strangers's og ensemblekomedien 'Italiensk for begyndere', særligt på grund af sammensætningen af humor og mørke tematikker.
"Jeg er ældre nu, verden er blevet hårdere, og jeg har fået et internationalt synspunkt, samtidig med at jeg føler mig forpligtet til at gå til alvorlige problematikker. Jeg er også blevet mere frygtløs, når det kommer til at sammensætte humor med tragedie. […] Jeg tror, at det faktum, at filmen åbner festivalen, er bevis på, at den er underholdende. Samtidig er den dyb nok til at være i hovedkonkurrencen. Det gør mig stolt."