Kortfilmene "Nylon" af Jeanette Nordahl, "Riders" af Jesper Vidkær Rasmussen og "Rastløs" af Asger Krøjer Kallesøe har alle premiere ved filmeventen Short Cuts, der ønsker at sætte fokus på kortfilm og filmtalenter.
Eventen vil gerne være forløber for flere nye tiltag og events for kortfilm i Danmark, og overskuddet går til styrkelse af lancering og distribution af kortfilm.
"Vi skal udforske nye territorier for lancering og distribution af kortfilm i forsøget på at nå det bredere publikum. Her er der masser af succesfulde eksempler fra udlandet, som vi bør lade os inspirere af," udtaler producer og arrangør bag Short Cuts, Nadja Nørgaard Kristensen.
De tre kortfilm er alle støttet af New Danish Screen.
Short Cuts
Torsdag den20. august kl.19-02
Bremen Teater i København
"Nylon" af instruktør Jeanette Nordah
Til en familiefødselsdag i sin morfars hus i Sverige fascineres den 17-årige Victor af sin smukke kræftramte tante, Isabel. Mens festlighederne fortsætter omkring ham, prøver Victor at komme tættere på Isabel, men han er for betaget til at registrere, hvor vagtsomt resten af familien betragter hende, og hvor utilregnelig hun er.
"Riders" af instruktør Jesper Vidkær Rasmussen
35-årige Lars er en ledende rocker, der efter flere år i fængslet er blevet kristen. Han er ikke blevet missionsk og hellig, men han har fået et andet syn på livet, og hans nyvundne tro er noget, han skjuler for alle de andre indsatte. Det er en hemmelighed, som kun han og fængselspræsten Eline kender. Da Lars bliver løsladt efter otte år, har han besluttet sig for at forlade sin rockerklub. Men hans valg får dramatiske konsekvenser, ikke bare for Lars, men også for hans kone og søn. Lars' gamle rockerven Lennart er nemlig blevet chef for klubben i Lars' fravær, og Lennart vil ikke give slip på Lars. Lars må til sidst sætte livet på spil for at redde sin familie.
"Rasløst" af instruktør Asger Krøjer Kallesøe
Still fra "Rastløs"
44-årige Tinna, der er eksmisbruger, har været igennem et veloverstået behandlingsforløb og vil nu lave om på sit liv. Hendes søn, Martin, der også er misbruger, sover på hendes værelse på halvvejshjemmet, hvor hun bor. Da Tinna mod al forventning får et arbejde på en café, beslutter hun at smide sin søn ud. Tinna prøver at passe ind på arbejdet, mens hendes søn plager hende om at sove hos hende, fordi han ikke har andre steder at gå hen. Martin møder op på caféen og de to har et opgør, der får skæbnesvangre følger.