De sidste par uger er der blevet boret, banket og buldret i Filmhusets foyer. Nu står udstillingen "Sculpting the Past / Fortid fortolket" klar.
Med et greb ned i dansk filmhistorie spejlet i et nyere dokumentarisk værk stiller "Sculpting the Past / Fortid fortolket" skarpt på filmmediets rolle i historieskrivningen. Og går man en tur rundt mellem de mange skærme, bliver det tydeligt, at vores fælles historie netop dannes i samspil med de fortællinger, vi får fra film og medier, forklarer udstillingens kurator og initiativtager Dola Bonfils:
"Vores selvforståelse er et resultat af de historier, vi vælger at fortælle om fortiden. Udstillingen handler om erindring og om at skabe en ny forbindelse mellem historien og samtiden, politisk og erkendelsesmæssigt."
Udstillingen, der løber fra 23. august – 20. oktober er todelt: Arkivinstallationen "Fortællinger om besættelsen" genskaber med uddrag fra dokumentarfilm, reportager, reklamer og propaganda tiden før, under og efter den tyske besættelse af Danmark. I denne del af udstillingen kastes der lys over danskernes selvforståelse i perioden, ligesom det bliver tydeligt, hvordan en bestemt version af fortællingen om krigen dominerede medierne.
Overfor står filminstallationen "Acts of Killing", der breder Joshua Oppenheimers banebrydende dokumentarfilm "The Act of Killing" (2012) ud i en rumlig oplevelse. Filmen tager udgangspunkt i folkedrabet i Indonesien, der i 1960'erne førte til udryddelsen af mere end én million formodede venstreorienterede. Med installationen anskueliggøres Oppenheimers opsigtsvækkende metode og filmens mange lag af fortællinger foldes ud for beskueren.
"Vi har kaldt udstillingens danske titel 'Fortid fortolket', fordi vi gerne vil give den enkelte mulighed for at gå ind i det oplevelsesrum, der er opstået mellem de to installationer," siger Dola Bonfils.
"I det rum kan man gå ind og formulere sine egne synspunkter og blive mindet om, hvor vigtigt det er i disse år selv at danne sig en mening. Historien skrives jo nu om Danmark som krigsførende nation, i Afghanistan, i Irak. Medierne spiller en vigtig rolle i det. Det er det, vi lægger op til at man kunne minde sig selv om ved at gå igennem de her lokaler."
Se hele interviewet
Kurator og filminstruktør Dola Bonfils om Sculpting the Past / Fortid fortolket.
Se også interviewet med Filmforsker, ph.d. Lars-Martin Sørensen om Sculpting the Past / Fortid fortolket og læs mere om udstillingen på sculptingthepast.dk