Mediemuseet på Brandts Klædefabrik i Odense byder på overraskende fortolkninger af både danske film som "Olsen-banden på sporet" og amerikanske klassikere som "Saturday Night Fever" og "Gøgereden".
"Lige i øjet – filmplakater fra Polen", der kan opleves frem til 1. september, tæller omkring 50 polske filmplakater fra midten af 1950'erne til sidst i 1970'erne og er særligt udvalgt fra Det Danske Filminstituts Billed- og Plakatarkiv.
Filmplakaterne er udført af polske kunstnere, som i tiden før jerntæppets fald skabte deres egne versioner uden for det globale underholdningsmarked. Udtrykkene spænder vidt, og mange af plakaterne har skarpe kunstneriske eller politiske budskaber. Et gennemgående træk er brugen af øjet som visuel metafor for filmmediet.
Nyt liv på flickr
Madeleine Schlawitz, der leder DFI's Billed- og Plakatarkiv, fortæller om baggrunden for udstillingen:
"I mange år har vores unikke samling af blandt andet polske filmplakater – den samling, vi kalder verdensplakater – levet en lidt stille tilværelse. Indtil den dag, vi lagde dem alle sammen ud på flickr, hvor samlingen har fået et helt nyt liv. De er blevet set af tusindvis af mennesker over hele verden, og interessen fortsætter." Se plakaterne på flickr.
"De polske filmplakater er fantastiske og meget, meget særlige, og ofte ligger det grafiske og visuelle udtryk i en polsk plakat langt væk fra den danske eller amerikanske original," fortæller Madeleine Schlawitz.
"Lige i øjet – filmplakater fra Polen" er et samarbejde mellem Det Danske Filminstituts Billed- og Plakatarkiv, Odense Internationale Filmfestival, Mediemuseet og Den Polske Ambassade i Danmark.
Se event på Facebook og på Mediemuseum.dk.
Lige i øjet – filmplakater fra Polen:
21. juni til 1. september 2013
Mediemuseet, Brandts Torv 1, 5000 Odense C