Hvem er Hansen & Pedersen?
Vi er et lille familieejet dokumentarfilmselskab, der har eksisteret i 18 år. Anders Riis-Hansen er instruktør, og Malene Flindt Pedersen er producer. Hansen & Pedersen film og fjernsyn var pakket ned i en skuffe i de syv år, Hansen var på DR1 i chefredaktionen, og Pedersen var udviklingschef på DFI. Men før da stod vi bag bl.a. "Drengene fra Vollsmose", "Menneskedyret" og "Blekingegadebanden" i samarbejde med Bastard Film. For tre år siden pakkede vi selskabet ud igen, og nu er vi lige flyttet sammen med Good Company i hjertet af København i Knabrostræde 3.
Hvordan vil I beskrive jeres profil?
Vores selskab er en kreativ platform til at udtrykke det, vi har på hjerte. Vi producerer både store internationale dokumentarfilm og dokumentarserier til et nationalt publikum. Vi har efterhånden fået et stort netværk af samarbejdspartnere - både nationalt og internationalt. Vi arbejder gerne sammen med de bedste instruktører, som har noget at fortælle og en glæde ved at gøre det.
Hvad har I lavet indtil nu?
Vi har lige haft premiere på "Cirkusdynastiet" - en dokumentarfilm til biografen, 2 x 40 minutter til TV2 og en 58 minutters version til det internationale TV-marked. Filmen er nu på vej rundt i hele verden. Derudover producerede vi en serie til DRK, som blev vist i november i anledning af 25-året for murens fald "Danskere i DDR" og en enkeltstående dokumentarfilm "Flugten fra DDR", som også blev vist på DRK.
Hvad har I gang I?
Vi er i gang med at producere en dokumentarfilm til DR1 med arbejdstitlen "Bonnies liv", hvor instruktøren Mette Korsgaard har fulgt en prostitueret i over to år. Derudover har vi lavet en debatfilm til unge mennesker om ligestilling i anledning af 100-året for kvindernes stemmeret. Vi er ved at udvikle et ungdomsunivers for 13 – 20-årige, der heder "Akavet", og så er vi i gang med den tidlige research og udvikling af Anders' næste projekt, som indtil videre er en hemmelighed…
Hvad er det bedste ved at være dokumentarfilm-producent i Danmark og verden i 2015?
Det er en branche, der hele tiden flytter grænser for, hvordan vi fortæller, hvordan vi distribuerer, og hvordan vi finansierer filmene. Det tvinger os hele tiden til at være vågne og holde os orienteret - ikke bare i Danmark men i høj grad også internationalt. Og så er det skønt at komme ud i verden med sin film og høre, hvor stor respekt der er om dansk dokumentarfilm.
Hvad er det vanskeligste?
Hvis du er producer, er det vanskeligste det samme som det bedste: Fordi mulighederne er uendelige, så du skal hele tiden vurdere, hvordan du bruger din tid bedst. Som instruktør er det lige svært hver gang at fortælle en god historie.
Hvad ville I ønske, vi havde spurgt om? Og hvad ville I så svare?
Hvorfor er det vigtigt at lave dokumentarfilm? Fordi vi i dokumentarfilm tager os tid til at fordybe os i alle faser - research og udvikling, optagefasen, som ofte varer flere år, og klippefasen, som ofte tager mange måneder - får vi et resultat som er nuanceret og som hjælper os med at forstå den komplekse verden, vi lever i. Og det er der - med den hastighed, vi har vænnet os til fra de nye medier - mere end nogensinde brug for.