Triers element fylder 30

30 ÅR. Søndag den 13. maj 1984 havde "The Element of Crime" verdenspremiere i hovedkonkurrencen i Cannes, fulgt af en dansk premiere dagen efter. FILMupdate har kigget i arkiverne og fundet den programerklæring frem, som den 28-årige Lars von Trier udsendte sammen med sin film.

Lars von Triers programerklæring:

Tilsyneladende er alt godt: Filmselskaberne lever i pletfri parforhold med deres produkter, muligvis kærlighedsforhold der kunne smage en anelse af rutine, men dog gode og solide partnerforhold, hvor dagligdagens små problemer fylder tiden mer end rigeligt ud, så de alene bliver indholdet! Kort sagt idealægteskaber som end ikke naboen kan tage anstød af: ingen larmende skænderier ved midnatstide … ingen halvnøgne kompromitterende optrin på trappen, en union imellem de to parter: filmskaberen og hans "film-kone" til alles tilfredshed … i fred med sig selv … og dog! Vi kan alle fornemme det! Den store træthed har meldt sig!

Vi kan alle fornemme det! Den store træthed har meldt sig!

Hvordan kunne filmhistoriens før så stormfulde kærlighedsforhold dog skrumpe til fornuftsægteskaber? Hvad er der sket med disse gamle mænd? Hvad har korrumperet sexualitetens gamle mestre? Svaret er enkelt. Misforstået behagesyge, den store angst for selvafsløring (hvad gør det, at potensen mangler, når konen siden længe er vænnet fra?) … har fået dem til at skille sig af med det som engang gav selv deres forhold spirende liv: Fascinationen!

Trier, dansk film og Cannes

"The Element of Crime" vandt i 1984 den tekniske pris, Grand Prix de la Commission Supérieure Technique, som blev den første danske pris i Hovedkonkurrencen i 17 år.

Den unge rebels film var produceret af Per Holst, der tre år senere vendte tilbage i festivalens hovedkonkurrence med Bille Augusts "Pelle Erobreren", som vandt Den Gyldne Palme.

I 1991 var Lars von Trier tilbage i Hovedkonkurrencen med "Europa", hvor han denne gang vandt både den tekniske pris og en Prix du Jury, og igen i 1996 med den Grand Prix-vindende "Breaking the Waves", der nu var produceret af Zentropa, Lars von Trier og producer Peter Aalbæk Jensens eget selskab.

Triers Dogme-film "Idioterne" var i 1998 i Hovedkonkurrencen sammen med Thomas Vinterbergs Dogme-film "Festen".

I 2000 erobrede Triers "Dancer in the Dark" Den Gyldne Palme og Prisen For Bedste Kvindelige Skuespiller til Björk. Den sidste pris har Triers film modtaget to gange siden for "Antichrist" i 2009 med Charlotte Gainsbourg og "Melancholia" i 2011 med Kirsten Dunst.

I de 30 år, der er gået fra og med Triers første invitation til Hovedkonkurrencen i Cannes, har en dansk instruktør optrådt i konkurrencen 15 gange: Trier med ni film og Bille August, Thomas Vinterberg og Nicolas Winding Refn med to film hver.

forbrydelsens-element2

Fejlen for ruinen er alene filmskabernes. I despotisme har de aldrig givet den elskede mulighed for at vokse og udvikle sig i kærlighed … har hovmodigt nægtet at se miraklet i hendes øjne … og dermed knust hende … og sig.

For de forhærdede gamle mænd med stenhjerterne må dø! Vi vil ikke mere stille os tilfreds med "velmenende film med humanistiske budskaber", vi ønsker mere – den virkelige vare, fascinationen, oplevelsen – barnlig og ren som sand kunst. Vi vil søge tilbage til den tid, da kærligheden mellem filmskaber og film var ung, da skaberglæden stod at læse i hver frame!

forbrydelsens-element3

Surrogater kan ikke stille os tilfreds mere. Vi vil se religion på lærredet. Vi vil se "filmelskerinder" struttende af liv: urimelige, dumme, stædige, ekstatiske, modbydelige, vidunderlige, men ikke tæmmede og gjort kønsløse af en moralsk gnavpot til filmskaber, en led puritaner, dyrkende pænhedens fordummende dyder.

Vi vil kort sagt se heteroseksuelle film for, om og af mænd.

Vi søger sanseligheden!