Han var gift med stumfilmtidens største diva Asta Nielsen og søn af Emma Gad, som belærte samtidens danske borgerskab om den rette "Takt og Tone". Han var instruktøren bag Asta Nielsens internationale gennembrudsfilm "Afgrunden" (1910) og en hel stribe af tyskproducerede Asta-film. Han forbigås med larmende tavshed i hendes erindringer "Den tiende Muse" fra 1945 og 1946, og der er ikke skrevet meget om ham i det hele taget.
Kosmorama har fundet filminstruktør Peter Urban Gads medrivende beretning om udbruddet af Første Verdenskrig set fra Berlin frem. Tag med Urban Gad og Asta Nielsen på flugt ud af Berlin og få et enestående indblik i de hektiske augustdage i 1914, hvor parret vender hjem til Danmark og en brat afslutning på deres korte – men hektiske – ægteskab og fælles filmkarriere.
I en perspektiverende artikel i Kosmorama skriver medredaktør og forskningsmedarbejder på Det Danske Filminstitut Lisbeth Richter Larsen: "Det er nærmest som en film, hvor tre kameraer har registreret det samme handlingsforløb fra hver sin vinkel: Asta Nielsen i "Den tiende Muse" (pp.174-181) – klip! – Johannes (Astas søster, red.) dagbogsoptegnelser som refereret i Poul Malmkjærs bog "Asta – mennesket, myten og filmstjernen" (pp. 152-166) – klip! – den 'nye' tekst af Gad."
Den 7. september læser Jørgen Leth op af Urban Gads beretning i Cinemateket. Om det siger Lisbeth Richter Larsen: "Det er en ekstra lykkelig omstændighed, at Jørgen Leth vil læse op, for han er jo – som Urban var det – både instruktør, manuskriptforfatter og rejsende reportageskribent."
Se Urban Gads film "Afgrunden" og "Den sorte drøm" på Filmcentralen.