Lene Børglum har travlt. Den danske producent bag Nicolas Winding Refns nye film "Only God Forgives", en gangsterfilm henlagt til Bangkok og med Ryan Gosling og Kristin Scott Thomas på rollelisten, er i skrivende stund i fuld gang med de sidste forberedelser inden årets filmfestival i Cannes, hvor filmen deltager i hovedkonkurrencen. Børglums selskab, Space Rocket Nation, har kun én fastansat, Lene Børglum selv.
"Man har altid travlt, når man er et lille enmandsfirma, og der sker noget," siger hun og griner.
Og så er det jo godt, at Lene Børglum har masser af erfaring fra sine mere end 25 år i branchen. Hun begyndte sin filmkarriere midt i 1980’erne efter at have fået sin eksamen fra Copenhagen Business School. Hun arbejdede først som producer på Det Danske Filmværksted, og i 1992 blev hun ansat på det netop stiftede Zentropa, som hun gennem de næste mange år var med til at opbygge og blev medejer af. Blandt andet styrede hun Zentropas juridiske afdeling og hjalp til med den komplicerede internationale finansiering af ikke mindst Lars von Triers film.
Siden blev Lene Børglum executive producer på en række film, blandt andet Triers "Dogville" (2003), "Manderlay" (2005) og "Direktøren for det hele" (2006), og i 2007 forlod hun Zentropa og producerede Lukas Moodyssons "Mammoth" (2009) og Nicolas Winding Refns "Valhalla Rising" (2009). Sammen med Refn stiftede hun så i 2008 selskabet Space Rocket Nation, som også står bag Refns Cannes-deltager "Only God Forgives".
"Only God Forgives" er en danskproduceret og -instrueret film, indspillet i Bangkok med engelske, amerikanske og thailandske skuespillere på rollelisten. Har det været en svær opgave?
"Der er mange ting, der skal passe sammen, og mange ting, der kan gå galt. Men det har været en stor fornøjelse på alle mulige måder at lave 'Only God Forgives'."
"Fra starten var filmen tænkt som et lowbudget-projekt, hvor vi ville lave en hurtig film i Bangkok, håndholdt kamera, ingen stjerner, over stok og sten. Efter Cannes, hvor Jang (Winding Refns kælenavn, red.) vandt prisen som bedste instruktør for "Drive", tilbød Ryan at spille hovedrollen i "Only God Forgives", selv om det var på et andet budget. På det tidspunkt havde vi finansieret filmen, men samtidig steg forventningerne til, hvad Jang nu ville lave, eksplosivt."
"Det, der var planlagt til at være lowbudget, håndholdt, ingen store navne og filmet i Bangkok, udviklede sig til at blive en film med et A-cast og et ultrastiliseret filmsprog, som ligger helt i den anden ende af skalaen rent budgetmæssigt – men altså på samme budget. Det var en stor udfordring, og vi har anstrengt os til det yderste for at overholde det, vi havde sagt, at vi ville gøre – eller gøre noget, der var endnu bedre end det, vi havde sagt. Vi kommer ikke uden om en sammenligning med de seneste film, Jang har lavet."
Hvad er den vigtigste erfaring, du har gjort dig under produktionen af "Only God Forgives"?
"Vi kan ikke gøre det igen én gang til på nøjagtig samme budget med nøjagtig samme udfordringer, fordi vi har bedt om så mange tjenester undervejs. Vi har opbrugt vores kvote. Men både Jang og jeg har før prøvet at lave lowbudget-film og sætter en ære i det. Vi synes, det er sjovt og nyttigt."
Hvordan er det at arbejde sammen med Refn?
"Det er en fornøjelse. Vi har aldrig været uenige om, hvor der skulle satses, og hvor der skulle skæres hårdt. Det handler om at prioritere og prioritere hårdt, når man skal levere mere, end man har budgetteret med, og det har vi været gode til. Også det med sammen at kunne øge ambitionsniveauet."
Hvordan har det så været at arbejde sammen med Ryan Gosling?
"Der er megen opmærksomhed omkring Ryan Gosling, og det har været en lille smule besværligt at holde nysgerrige væk, når vi skulle filme. Men han har et forhold til Jang, som minder om det, Jang har med Mads Mikkelsen. De har en symbiose, og Gosling synes, at han får noget ud af det kunstnerisk. Så samarbejdet har været præget af glæde og fælles interesse i, at filmen skulle være så god som muligt."