Formål med støtteordningen
Markedsordningen retter sig mod film med særligt vægt på populærkulturelle kvaliteter.
Støtten skal sikre en kontinuerlig produktion og udbredelse af forskellige film, således at det samlede udbud - i henseende til kunstnerisk kvalitet, mangfoldighed, volumen og på denne ordning især publikumsappel - fastholder og udvikler dansk filmkunst og filmkultur.
Støtten kan gives til:
- Udvikling hvor udgifter til manuskript kan indgå
- Produktion
Hvilke film kan støttes?
De filmprojekter, der bliver støttet under Markedsordningen må forventes at sælge mere end en gennemsnitlig dansk spillefilm i biografbilletter i danske biografer. Der produktionsstøttes 7 – 9 film om året.
Ansøgningerne bliver vurderet med hensyn til fortælling, publikum, distribution, markedsføring og filmens samlede økonomiske bæredygtighed.
25% af de støttede film, svarende til ca. 2 film pr. år kan have et lavere publikumspotentiale, disse film skal have en tydelig målgruppe til børn og unge.
Eksempler på film, som har fået støtte under Markedsordningen er:
De forbandede år, Klovn The Final, Kollission, Far til fire i solen og Ser du månen, Daniel
Hvem kan ansøge?
Markedsordningen støtter først og fremmest filmprojekter med filminstruktører, der tidligere har lavet en spillefilm.
Udvikling og produktionsstøtte kan ydes til en producent og skal have en instruktør tilknyttet.
Hvordan foregår sagsbehandlingen?
Ansøgning om udviklings- og produktionsstøtte under Markedsordningen behandles ved 4 årlige ansøgnings-deadlines.
Til ordningen er knyttet en redaktion bestående af 2 repræsentanter fra DFI samt 3 eksterne film- og markedssagkyndige repræsentanter fra filmbranchen.
De eksterne medlemmer er:
- Sune Lind Thomsen (stedfortræder Pernille Gregersen) indstillet af Producentforeningen
- My Thordal Boe (stedfortræder Thorbjørn Christoffersen) indstillet af Danske Filminstruktører
- Lars Langballe (stedfortræder Louise Hagemann) indstillet af Foreningen af danske filmudlejere i Danmark
Filminstituttets direktion har som medlemmer af redaktionen udpeget:
- Marianne Moritzen, afdelingschef for spillefilm
- Lena Juhl Seidelin, lanceringskonsulent
Redaktionen er udpeget for en 2-årig periode indtil 31. december 2024.
Vejledning i forbindelse med ansøgning
Støtte fra Markedsordningen er topfinansiering, og det betyder, at 30% af filmens finansiering skal være skriftlig bekræftet på ansøgningstidspunkt.
Ovenstående er gældende for produktionsansøgninger.
Alle produktionsansøgninger med korrekt procentuel finansiering bekræftet kommer til projektsamtale.
Ansøgning sendes til markedsordningen@dfi.dk.
Information om ansøgningsfrister for produktionsansøgninger, støttevilkår og ansøgningsskemaer – se venligst højre spalte.
Nye formater og tværmedielle projekter
Markedsordningen for spillefilm har mulighed for at støtte projekter, der supplerer spillefilm med udgivelser i andre medieformater. Disse supplerende formater i et samlet tværmedielt projekt kan både støttes i udviklingsfaser og i produktionsfasen.
Ansøgning kan både finde sted som en samlet ansøgning sammen med spillefilmen eller som separat ansøgning, men det er en forudsætning at det ene format i det samlede projekt er en spillefilm.
Uanset skal der søges om støtte til nye formater ved at bruge de samme ansøgningsskemaer mv. som ved traditionelle filmiske projekter, og ansøgning kan kun ske ved Markedsordningens ansøgningsfrister.