Kærlighed til historiefortælling

MINIPORTRÆTSERIE. Helle Faber har retsmedicinerdramaet "Embracing the Dead" med på finansieringsmarkedet IDFA Forum på dokumentarfilmfestivalen IDFA i Amsterdam. Mød hende og fem andre kvindelige dokumentarfilmproducerere, der markerer sig som aldrig før både på den nationale og internationale scene.

Filmbranchen bliver jævnligt beskyldt for kønsdiskrimination, men når det gælder dokumentarfilmproduktion i Danmark, står kvinderne stærkt.

"Min primære indgang er en virkelig god historie, som instruktøren og jeg arbejder sammen om at forløse på den stærkest mulige måde."

Læs: Uudslukkeligt kærlighedsforhold til virkeligheden

Kvinder og film

Danske dokumentarfilm

Syv ud af ni danske film på IDFA er produceret af kvinder (medregnet "Mit Afghanistan", som har både en mandlig og kvindelig producer). Ud af de dokumentarfilm, som Det Danske Filminstitut støttede i 2011, er 65 % produceret af kvinder, og i 2012 er det foreløbige tal helt oppe på 76 % – mod 53 % i spillefilm.

Tallene i USA

I den amerikanske filmindustri er der flere kvinder, der arbejder med dokumentarfilm end med fiktion. Sidste år stod kvindelige instruktører bag 35 % af de amerikanske dokumentarfilm, 18 % spillefilm og kun 5 % blockbustere. Som producer var procentdelen af kvinder 29 i spillefilm og 35 i dokumentarfilm.

Kilde: Center for the Study of Women in Television and Film at San Diego State University

Den nye generation

Afgangsårgangen af dokumentarinstruktører på Den Danske Filmskole i 2011 bestod udelukkende af kvinder. Samme år var kun 1 ud af 6 fiktionsinstruktører kvinder, mens 4 ud af 6 af de dimitterende producere var kvinder.

Et kvindearbejde

 Klippejobbet er blevet bestredet af kvinder siden filmens fødsel, da det blev anset som en kvindesyssel i stil med syarbejde. Det siges, at kvinder rent faktisk er bedre klippere end mænd, fordi de har større talent for at observere og fortolke følelser i ansigtsudtryk.

Kilde: The New York Times, 25. maj 2012

På den røde løber

I Cannes 2012 rasede internationale kritikere over, at ingen kvindelig instruktør var udtaget. I Danmark har en kvindelig instruktør ikke vundet en Robert-pris i 12 år.

Kilde: Politiken

Helle Faber

Film

Embracing the Dead (IDFA Forum), Putins kys, Lyssky chokolade, Med døden til følge, Au Pair, Shanghai Space, Enemies of Happiness.

Bonusinfo

Hvert år på IDFA køber Helle Faber 200-300 tulipanløg, som hun planter i sin have.

FILMupdate har spurgt seks markante, internationalt orienterede kvindelige dokumentarfilmproducere om deres drivkraft, skelsættende projekter, daglige udfordringer og bud på, hvad det er, kvinderne kan.

HELLE FABER / MADE IN COPENHAGEN

Hvorfor er du producer – hvad er din drivkraft?

"Jeg har en dyb kærlighed til at fortælle historier. Det er den primære indgang til mig; en virkelig god historie, som instruktøren og jeg arbejder sammen om at forløse på den stærkest mulige måde. Derudover er producerjobbet meget lidt forudsigeligt. Man keder sig aldrig, og det passer godt til mit temperament."

Nævn arbejdet med en produktion, instruktør eller andet, der har bragt dig særlig glæde?

"'Enemies of Happiness' instrueret af Eva Mulvad har en hel særlig plads, da det var den første internationale film, jeg producerede. Den endte med at gå hele vejen og vinde hovedpriser på både IDFA, Sundance og Berlin. Det gav rigtig mange gode oplevelser og har været med til at opbygge det internationale netværk, som jeg trækker på i dag."

Hvad er dine største udfordringer?

"At alt for meget ender på mit bord. Jeg ville ønske, at man kunne uddelegere nogle flere opgaver, men det er ikke altid muligt. Det kan skabe nogle spidsbelastede situationer. Og stress!"

Har du et bud på, hvorfor der er så mange kvindelige dokumentarfilmproducere, der markerer sig for tiden (fx er syv ud af ni danske film i konkurrence på IDFA produceret af kvinder)? Er der nogen særlige 'kvindelige' egenskaber, du har gavn af som producer?

"Man kommer nok ikke udenom at et godt moderligt instinkt er en nyttig kompetence for en producer; stor kærlighed, stor tålmodighed – men også en evne til at skære ind til benet, når det er nødvendigt."