Tre danske VR-oplevelser til Venedig

VENEDIG. Tre danske værker får verdenspremiere i Venedig i festivalens virtual reality-program. Venedig-festivalen løber i år fra 2. til 12. september.

Den 77. udgave af Venedig International Filmfestival kommer til at have tre danske virtual reality-værker i programmet: VENICE VR – Expanded:

  • ’Havfolket Kalder Mørknet Vand’ af Vibeke Bryld, Final Cut for Real
  • ’Smagen af sult – VR’ af Christoffer Boe og David Adler, Zentropa og Makropol
  • ’The Hangman at Home – VR’ af Uri og Michelle Kranot, Late Love Production

De tre værker giver på hver sin måde deres bud på, hvordan man kan skabe filmiske fortællinger i nye formater.

’Havfolket kalder mørknet vand’ er en meditativ rejse fra strandbredden mod havets bund, mens ’Smagen af sult’ er en kalejdoskopisk rejse igennem en kvindes ægteskab, og ’The Hangman at Home’ udforsker temaer som ansvar og menneskelig forbundethed.

Alle tre værker er støttet af Filminstituttet og skal opleves med VR-briller.

Havfolket kalder mørknet vand

Værket er et sanseligt møde med en besjælet natur, der på én gang er både foruroligende og forførende. Det har sin rod i en nordisk myte om havfolket, der lokkede fiskere og længselsfulde sjæle til havs.

Efter planen vil det kunne opleves på udvalgte museer og biblioteker i efteråret og 2021.

’Havfolket Kalder Mørknet Vand’ er instrueret af Vibeke Bryld og produceret af Maria Kristensen for Final Cut for Real. Værket er udviklet på CPH:LAB under CPH:DOX 2019.

’Havfolket kalder mørknet vand’ er både en selvstændig VR-oplevelse og et sidestykke til dokumentarfilmen ’Thyland’, som Vibeke Bryld også instruerer, og som har forventet dansk premiere i 2021.

Smagen af sult – VR

I værket kan publikum bestemme hvilke øjeblikke fra Maggie (Katrine Greis-Rosenthal) og Carstens (Nikolaj Coster-Waldau) ægteskab, de vil gå ind i. Tilskueren omsluttes af fragmenter fra et levet liv, hvor afgørende minder krystalliserer sig og forandrer sig – skridt for skridt. 

’Smagen af sult – VR’ er instrueret af Christoffer Boe og David Adler og produceret af Mads Damsbo og Louise Vesth for Makropol og Zentropa.

Hvornår ’Smagen af sult – VR’ bliver tilgængelig for et dansk publikum vil blive offentliggjort, så snart det er på plads.

Værket er et selvstændigt sidestykke til spillefilmen ’Smagen af sult’, der instrueres af Christoffer Boe.

The Hangman at Home – VR

Hvad tænker bødlen på, når han går hjem om natten fra arbejde? Inspireret af Carl Sandburgs digt fra 1922 med samme titel udforsker værket den særegent intime forbindelse mellem den skyldige, og dem der – som vidner – også bærer et ansvar.

Værket er instrueret af Michelle og Uri Kranot, hvis VR-installation ’Nothing Happens’ deltog på Venedig-festivalen i 2017.

Lana Tankosa Nikolic har produceret for det viborgbaserede selskab Late Love Production med støtte fra Den Vestdanske Filmpulje og The Animation Workshop.

’The Hangman at Home – VR’ bliver også produceret som en multi-user VR-installation samt en 14-minutters animeret film, som forventes at få premiere i 2021.

Fakta

For at fremme udviklingen af virtual reality lancerede filmfestivalen i Venedig i 2016 det, de selv kaldte verdens første VR screening room på en filmfestival.

I 2017 udvidede de med et konkurrenceprogram, hvor to danske projekter deltog: 'Nothing Happens' og 'Hver sin stilhed'. I 2018 deltog projektet 'X-Ray Fashion'.

Alle tre danske projekter er støttet af Filminstituttet.

Spillefilmen 'Shorta' af den debuterende instruktørduo Anders Ølholm og Frederik Louis Hviid blev 21. juli udtaget til Venedig-festivalen.

Filmen er udvalgt til sideprogrammet Critics’ Week, der har fokus på nye talenter.

Venedig-festivalen løber i år fra 2. til 12. september.