Verden ifølge de unge

INDSIGT. Sanne Juncker Pedersen, leder af 'Publikum tættere på', deler indsigter og data om det unge film- og seriepublikum. Større indsigt kan nemlig styrke relevans og gennemslagskraft, når man skaber og distribuerer indhold til de unge.

I takt med at samfundet og mediebilledet ændrer sig, forandres også de unges livsvilkår, orientering og adfærd. Det er derfor vigtigt at lytte til og engagere de unge og at sætte sig ind i deres film- og serieadfærd, så man kender deres verden lidt bedre, når man skaber og distribuerer indhold til dem.

Leder af 'Publikum tættere på' Sanne Juncker Pedersen præsenterer i denne video en række indsigter om unges film- og serieadfærd og løfter sløret for unges ønsker til dansk film. Hun fortæller også om nogle af de benspænd, der kan opstå i forhold til oplevet autenticitet og relevans, hvis man ikke lytter til og følger med i, hvordan verden ser ud fra et nutidigt ungt perspektiv.

Er de unge fuldstændig overgået til streaming, eller går de stadig i biografen – og hvorfor? Foretrækker de film eller serier, og ser de rent faktisk det, som vi tror, de ser? Vil de kun underholdes, eller er der også plads til fordybelse og refleksion?

Bag om indsigterne

På Filminstituttet tales der typisk om unge og unge voksne svarende til aldersgruppen 15-30 år. Videoens indsigter og data bygger på mere end 200 kvalitative interviews med unge fra publikumsundersøgelser gennemført sammen med filmbranchen på specifikke film og serieprojekter samt fra Filminstituttets løbende monitorering af film- og seriepublikummet.