Når årets store filmbegivenhed i Cannes slår dørene op den 14. maj, byder festivalen på danske film og filmfolk i de prominente sideprogrammer Directors' Fortnight (Quinzaine des Réalisateurs) og Critics' Week (Semaine de la Critique). Begge programmer slår på nyskabelse og kunstnerisk mod – i Critics' Week dog udelukkende med instruktørers første eller anden spillefilm.
'Børnehjemmet' i Directors' Fortnight
Afghanske Shahrbanoo Sadat er for anden gang udtaget til Directors' Fortnight med en dansk film om barndomserindringer fra Afghanistan. I 2016 modtog den dengang 25-årige Sadat hovedprisen i samme program for sin første spillefilm, 'Wolf and Sheep', om en gruppe børn, der arbejder som fårehyrder i bjergene i Afghanistan.
'Børnehjemmet' foregår i Kabul i slutningen af 1980’erne. Den 15-årige Qodrat bor på gaden og sælger billetter til Bollywoodfilm på det sorte marked. Han er kæmpe Bollywoodfan og drømmer sig ind i sine yndlingsfilm. Men en dag fanger politiet ham, og han bliver anbragt på det sovjetiske børnehjem. Da den politiske situation ændrer sig i Kabul, og rebellerne dominerer gaderne, gør Qodrat brug af sine dagdrømme for, sammen med de andre børn, at forsvare deres hjem.
Sadat har selv skrevet 'Børnehjemmet'. Filmen er produceret af Katja Adomeit for Adomeit Film, der hermed fortsætter samarbejdet efter instruktørens debutfilm, 'Wolf and Sheep'. Adomeit har tidligere produceret 'Team Hurricane' og 'At elske Pia' og står også som producer bag den kommende 'Harpiks'.
Filmen er skabt med støtte fra blandt andet Det Danske Filminstituts konsulentordning og Copenhagen Film Fund. Der er dansk premiere senere på året med distribution af Scanbox Entertainment.
Kortfilm fra Super16 i Critics' Week
'Ikki Illa meint' af Andrias Høgenni er udtaget til kortfilmkonkurrencen i Critics' Week.
Historien handler om de to færinger Marita og Elinborg, der tilfældigt mødes i Føtex. De har kendt hinanden længe, og mødet starter glædeligt. Men noget er galt. Noget som Elinborg ikke vil snakke om. Hvad der startede som en høflig samtale, udvikler sig langsomt til et større opgør om deres venskab. Filmen er en hjemstavnsfortælling langt væk hjemmefra, som undersøger, hvordan skiftende omstændigheder kan ændre selv de dybeste venskaber.
Den færøske instruktør Andrias Høgenni har boet i Danmark siden 2009. I 2018 tog han afgang fra den alternative filmskole Super16 med netop 'Ikki illa meint'. Kortfilmen er produceret af Johannes Rothaus Nørregaard gennem Meta Film.
Danske kræfter bag spillefilm i Critics' Week
To spillefilm med danske kræfter ombord er kommet igennem nåleøjet til konkurrencen for spillefilm i Critics' Week, hvor kun i alt syv titler fra hele verden dyster.
Snowglobe Film er danske koproducenter bag Hlynur Pálmasons islandske 'A White, White Day'. Pálmason, der tog afgang fra Den Danske Filmskole i 2013, høstede en lang række både danske og internationale priser for sin danske debutfilm, 'Vinterbrødre' (2017).
'A White, White Day' tager sit afsæt i en afsidesliggende islandsk by. Her fatter en pensioneret politichef, spillet af Ingvar E. Sigurdsson, mistanke til, at en mand fra byen skulle have haft en affære med hans hustru, der for ganske nylig døde i et trafikuheld. Gradvist besættes han af ønsket om at finde sandheden. Det medfører, at han ikke blot udsætter sig selv for fare, men også sine allernærmeste. En fortælling om sorg, hævn og ubetinget kærlighed.
Pálmason har taget sit kreative danske hold med fra 'Vinterbrødre'. Således fortsætter han samarbejdet med fotograf Maria von Hausswolff, klipper Julius Krebs Damsbo, tonemesteren Lars Halvorsen, sminkør Katrine Tersgov og kostumier Nina Grønlund.
'A White, White Day' er produceret af islandske Join Motion Pictures med svenske og danske partnere. Danske koproducere er Eva Jakobsen, Katrin Pors og Mikkel Jersin fra Snowglobe Film, der blandt andet koproducerede den colombianske 'Trækfugle' med verdenspremiere sidste år i Cannes. Dansk distributør er Øst for Paradis.
Danske PingPong Film har koproduceret Lorcan Finnegans 'Vivarium', der er den irske instruktørs anden spillefilm efter horrorfilmen 'Without Name' (2016).
I 'Vivarium' følger vi et ungt par, spillet af Jesse Eisenberg og Imogen Poots, der er på udkig efter det perfekte hjem til at starte deres fælles tilværelse. Men parrets boligsøgen tager en mystisk drejning, da de drager af sted med ejendomsmægleren og bliver fanget i et fremmedartet, nyopført boligkompleks.
En del af det visuelle effekt-arbejde er foretaget på dansk jord i samarbejde med VFX-supervisor Peter Hjorth og VFX-producer Mikael Windelin samt de danske VFX-selskaber The Gentleman Broncos, Space Office, Slowmotion FX og Frame. Kristian Eidnes Andersen har komponeret musikken og skabt lyddesign med Jacques Pedersen.
'Vivarium' er en irsk-belgisk-dansk koproduktion med irske Fantastic Films ved roret og med dansk koproduktion ved Alexander Brøndsted og Antonio Steve Tublén for PingPong Film.
Brøndsted debuterede som spillefilminstruktør med 'Original' sammen med svenske Tublén. De har siden dannet kreativt parløb via PingPong Film, som de begge ejer, og hvorigennem Brøndsted har produceret Tubléns spillefilm, 'LFO', 'Uro' og 'Zoo'. Vivarium' er PingPong Films første internationale koproduktion.
'A White, White Day' og 'Vivarium' har begge modtaget støtte fra Det Danske Filminstituts ordning for internationale koproduktioner.
Få overblik herunder over danske film og filmfolk på årets Cannes Festival, der løber fra den 14. til den 25. maj.
Se mere på festival-cannes.com, semainedelacritique.com, quinzaine-realisateurs.com og marchedufilm.com.
Nyheden blev udgivet 23. april og senest opdateret 15. maj 2019.