I 1959 bad den berømte virolog Jonas Salk, arkitekten Louis Kahn om at designe hans vision om en ny form for forskningsinstitut - et sted, som han selv sagde det, hvor Picasso ville føle sig hjemme. Han forestillede sig et "kloster" på Californiens kyst, hvor videnskabsfolk kunne arbejde i pagt med naturen og uhæmmet af den moderne verdens distraheringer.
Robert Redfords "Salk Institute" afslører Kahns endelige design som et moderne mesterværk, en romance af vinkler. Igennem overvejelser omkring bygningen lægger filmen op til en større samtale omkring et rums eksistentielle kvaliteter. Kan en bygnings sjæl have indflydelse på, og inspirere dem som arbejder der til at opnå storartede ting? Til tonerne af Moby, er filmen et portræt af et monumentalt sted og en hyldest til to sjæle, som delte en tro på at design tjener det højeste af menneskets idealer.
Abonnér på 'Nyheder fra Filminstituttet' og få seneste nyt om dansk film og Filminstituttets aktiviteter i din indbakke. Nyhedsbrevet udkommer 3-4 gange om måneden.