Komponist, instruktør, manuskriptforfatter, klipper. Født 22/06 1907 – død 10/12 1977. Gift med advokat, senere borgmester, Edel Margareta Enrica Høst Elfelt, født Saunte (1904 –1991).
Erik Theodor Fiehns første oplevelser med musik fandt sted under hans farmors flygel, hvor han fulgte hendes pedalarbejde. I 1921-28 boede han i Canada, hvor han blandt andet arbejdede som stumfilmspianist og cowboy. Hjemme i Danmark igen tog han en studentereksamen og begyndte at læse medicin. Ved siden af studiet skrev han et par viser til kabaretstjernen Lulu Ziegler og deltog i en melodikonkurrence, hvor han blev nr. 3. Han fik blod på tanden og skrev et par andre melodier, der blev slagere. Nu begyndte han at tjene penge på musikken og forlod medicinstudiet. Han tog en musikuddannelse, og fra 1935 begyndte han at skrive filmmusik med indlagte sange til Palladium og Nordisk Film, både til spillefilm og dokumentarfilm. Han skrev blandt andet titelsangen til ’Tak fordi du kom, Nick -!’ (1941) med tekst af PH og til ’Mordets Melodi’ (1944), hvor netop en bestemt sang er ensbetydende med et nyt mord.
Fra 1945-49 arbejdede han som instruktør, manuskriptforfatter og klipper på en række statslige oplysningsfilm, produceret af Minerva-Film om bl.a. trafiksikkerhed (’Det er så lidt, der skal til’, 1948, ’De hvide Kryds’, 1948) og papirindsamling (’En fin forretning’, 1949).
Erik Fiehn havde et langvarigt samarbejde med Johan Jacobsen, som begyndte i 1939 med ’En lille Tilfældighed’. Men da instruktørparret Johan Jacobsen og Annelise Hovmand i begyndelsen af 1950’erne startede deres eget filmselskab, Flamingo Film, blev Fiehn deres foretrukne filmkomponist i årene 1953-1966. Her er tale om titler som ’Blændværk’ (1955) som Fiehn også skrev manuskriptet til, ’Ingen tid til kærtegn’ (1957), ’En fremmed banker på’ (1959) og ’Norden i flammer’ (1965). Omtrent samtidig med nedlæggelsen af Flamingo Film stoppede Erik Fiehn som filmkomponist.
Sideløbende med filmmusikken skrev Fiehn gennem hele karrieren revyviser, dansemelodier, musik til hørespil og operetter (bl.a. til Max Hansen), bl.a. ’Hvem er det der banker på mit Bøgetræ’ (1941) og ikke mindst den danske Melodi Grand Prix-vinder i 1957 ’Skibet skal sejle i nat’. På sine ældre dage underviste han i musik i Sundby.
Erik Fiehn havde flere tillidshverv, bl.a. sad han i Filmrådet 1964-69 og var formand for Dansk Revyforfatter- og Komponistforening (senere KODA) 1953-58.
”Man skal indstille sig på, at underlægningsmusikken er en rekvisit – ligesom dekorationerne – selvom det arbejde, man har lagt i partituret, er på linie med indsatsen til en lille symfoni” (Næstved Tidende 8.8. 1967).
En del af Erik Fiehns oplysningsfilm kan ses på www.danmarkpaafilm.dk.
Abonnér på 'Nyheder fra Filminstituttet' og få seneste nyt om dansk film og Filminstituttets aktiviteter i din indbakke. Nyhedsbrevet udkommer 3-4 gange om måneden.