Erfaringer fra de 35 film og serier, der har fået støtte via PublikumsFokus, er så positive, at støtteordningen nu gøres permanent. Med en samlet pulje på 2 mio. kroner årligt beholder filmbranchen dermed muligheden for med støtte at inddrage publikum i udviklingen af deres film eller serier.
Puljen har i sine to første år haft en stor spændvidde i de film, der har søgt støtte på ordningen.
"Det er enormt opløftende, at puljen har tiltrukket så forskellige film som fx 'Bamse', komedien 'Bytte bytte baby' og ungdomsfilmen 'Smuk', men også festivaldarlings som 'Flugt', 'Den store stilhed' og 'Ustyrlig'. Film, som har meget forskellige intentioner og publikumsmæssige succeskriterier, men som alle har kunnet se værdien af publikumsinddragelse som inspiration," siger Sanne Juncker Pedersen, der fortsætter som strategisk leder af PublikumsFokus.
I de kommende år vil puljen skærpe sit fokus på film i udvikling og på projekter, der arbejder med børn, unge og unge voksne som primært eller sekundært publikum. Der vil også være en særlig opmærksomhed på film rettet mod biografen som ét af dens visningssteder.
Positive tilbagemeldinger
Evalueringen af PublikumsFokus blandt de støttede projekter peger på, at der ligger forskellige behov bag ønsket om at komme tættere på publikum allerede i udviklingsfasen. For mange handler det om at få et dybere indblik i publikums forventninger til et tema eller en genre eller få konkrete reaktioner på en films handling og karakterer. Mange er desuden interesserede i at undersøge, hvordan publikum oplever en films relevans og aktualitet.
Størstedelen tilkendegiver, at forløbene har skærpet den måde, som holdet taler om deres film på. Og tre ud af fire støttemodtagere tilkendegiver, at de gennemførte publikumsundersøgelser har haft indflydelse på efterfølgende beslutninger for deres film.